Sprintforløb blev genvej til nye markeder

01.12.2020

Hvor meget innovation kan man få ud af en uges indsats? Ret meget, hvis du spørger Wellmore fra Egtved, som deltog i et sprintforløb, som sparede dem for dyrekøbte erfaringer og satte en ny strategisk retning.

wellmore_ansatte

Wellmore arbejder med wellnessprodukter, og det er en meget konjunkturfølsom branche, og derfor gik direktør Charlotte Pedersen med en idé om at kigge på nye markeder med den viden, som de allerede havde i virksomheden.

- Vi fik mulighed for et sprintforløb, og det vendte tingene på hovedet for os. Det var virkelig kvalificeret hjælp, vi fik, og det vi fik en langt dyrere og kompetent rådgiver, fordi det var en del af det her sprintforløb, fortæller Charlotte Pedersen.


Fem dage – stor effekt

Selve udviklingsforløbet strækker sig kalendermæssigt over cirka seks uger. Det er fra det første møde med konsulenten over fem dages sprintforløb til en samlet rapport. Men pointen for Charlotte fra Wellmore er, at hun ikke skal ofre meget tid, fordi virksomheden hovedsageligt bruger energien på udvikling i en koncentreret periode på kun fem dage – og de fem dage er i samme uge.

- Fordelen ved den korte periode med udvikling er, at vi kan overskue det som selvstændige. Det kan tage lang tid at køre et udviklingsforløb, men her sprinter vi til målstregen på den intensive uge med fokusgrupper, og det er supereffektivt, fortæller hun.

Fordelen ved et sprintforløb er også, at man som deltager får informationer og respons i den samme uge. Det gør beslutningerne nemmere, synes Charlotte, fordi man er i processen hele tiden.

- Vi ville gerne på et nyt marked, hvor vi kunne bruge vores nuværende kompetencer. Vi havde faktisk en formodning og mavefornemmelse af et bestemt marked, men vi kunne hurtigt se og beslutte, at vi skulle i en anden retning. Vi havde senere i samme uge 15-20 interessenter inde og vurdere vores idéer, og vi blev bekræftet i, at vi skulle en anden retning, og det har været helt afgørende, siger hun.

wellmore-udstilling

Fik det rette fokus

- Vi kunne have endt med at kæmpe for et meget lille marked i lang tid med minimal gevinst, hvis vi var fortsat uden sprintforløbet. Nu går vi efter et marked, som er stort i Danmark, men som også kan skaffe os internationale kunder – på sigt.

Konkret vil Wellmore gå videre med løsninger med et stort kundegrundlag, som de af konkurrencemæssige årsager ikke vil gå i dybden med. Men måden at være innovativ på virker, og efter sprintet står de med en udviklingsproces, som nemt kunne have taget alt for lang tid.

- Vi står faktisk med en hel køreplan, som opsummerer vores fokusområder i prioriteret rækkefølge: Vi ved nu, hvad vi skal have på plads, vi har en klar prisstrategi og forslag til, hvordan vi erobrer markedet. Samtidig har vi fået indikationer af eksportmulighederne. Det er mere, end jeg havde forventet og på langt kortere tid, fortæller Charlotte.

Det nye forretningsområde skal udvikle sig til et ligeværdigt ben i forhold til resten af Wellmores produkter, men Charlotte Pedersen afviser ikke, at det kan blive det altdominerende, fordi potentialet er så stort.

wellmore_facade