Revolution i indpakning fra Sydjylland

25.02.2021

Virksomheden Tentoma tilbyder producenter af byggematerialer at pakke 6-8 meter lange emner ind i plastfolie på en måde, der halverer plastforbruget og sparer energi.

tentoma_1

Hos Tentoma A/S i landsbyen Smøl sælger de emballageringsmaskiner. Når verdens førende producenter af byggematerialer skal have pakket produkter forsvarligt ind, vender de sig mod det sydjyske. Her har man skabt en fuldautomatisk, klimavenlig indpakningsteknik, der indgår som en naturlig del af produktionen.

- Vi tager en kraftig plastfolie, som helt bevidst er for lille til det emne, der skal pakkes ind. Gribearmene strækker folien ud i alle fire hjørner, så den bliver stor nok til emnet, forklarer Henrik Raunkjær, der er administrerende direktør i Tentoma A/S, mens han viser det med fingrene.

- Derefter trækker maskinen emnet igennem plastfolien, mens det ligger ned. Når gribearmene slipper plastfolien igen i den anden ende, glider plastfolien tilbage til sin naturlige størrelse og slutter efter en svejsning helt tæt.

Se film om Tentoma

Det er en enestående måde at pakke byggematerialer ind på. Ellers wrapper man tingene ind, som man kender det fra husholdningsfolien i køkkenskuffe eller også bruger man en alt for stor folie, som man krymper ind til emnet for at holde tæt. Men Tentomas løsning er hurtigere, kræver mindre energi, reducerer plastikforbruget og har en tilbagebetalingstid på under to år.

- Metoden er opfundet af Frank Bruhn, og han arbejdede tidligere hos virksomheden Lachenmeier, som leverer indpakningsløsninger til pallegods, hvor man pakker tingene ind ved at trække et rør af folie ned over en palle ved at strække det ud og køre til pallens bund, forklarer Henrik Raunkjær.

- Det holder godset fast på pallen, fordi folien sørger for, at det ikke flytter sig overhovedet, fordi al luften er suget ud. Enkelt forklaret er det den løsning, vi har lagt ned, så vi kan indpakke emner på langs.

.

tentoma3

Øger kvaliteten og sænker prisen

Tentomas maskiner kan forsegle emner i plastfolie, som beskytter emner mod vejr, vind og fugt, og det er meget relevant, når det handler om f.eks. isolering, træ, gips eller tekstiler på ruller:

- Plastindpakning er nødvendigt for at undgå, at materialerne ødelægges og at der skal produceres og transporteres nye, mens byggeriet står stille. Det har man været klaret over i mange år, og det er grunden til, at byggematerialer altid pakkes ind, men nu kan det gøres med den halve mængde plastik, siger Henrik, inden han med skævt smil siger:
- Vi pakker miljøvenligt ind, og indpakningen er stadig fuldstændigt vand og vindtæt

32 tons sparet på én produktlinje

Det har de erfaret hos Saint Gobain, en af verdens førende producenter af materialer til byggeri. Her har man halveret forbruget af plastik på en produktlinje i Finland, der sparer 32 tons plastik om året. Samtidig bruger virksomheden ikke energi på den traditionelle løsning med en krympeovn, og det sparer dem på én enkelt produktlinje for 165 megawatttimer om året. Men det stopper ikke her:

- Vi sparer løst anslået femten lastbiler om året, fordi den nye emballage gør, at vi kan pakke tingene meget tættere til transport, forklarer projektansvarlig Tuomas Rilla for Saint Gobain i Finland.

Derfor bliver klimaet også et væsentligt salgsargument for Henrik Raunkjær fra Tentoma.

- Vores kunder får en højere kvalitet i emballagering, mens de samtidig bidrager til FN’s klimamål om mere bæredygtigt forbrug. Vi er de første og fortsat de eneste, som kan levere det.

tentoma2

Fra Smøl til hele verden

Selvom virksomheden fortsat holder til i landlige omgivelser ved en landsby, så har de maskiner stående i det meste af Europa, mens andre dele af verden er begyndt at høre om Tentoma. Derfor blev der i 2019 sendt to maskiner over Atlanten til USA.

- Vi er blevet firstmovers på en horisontal foliering. Vi fik hjælp til at sikre en fuldautomatisk maskine med tilskud fra det, som kaldes AutomationBoost fra det daværende Væksthus Sydjylland. Vi fik en stærk partner, der på det tidspunkt gjorde det muligt at handle med store internationale koncerner, siger Henrik Raunkjær.

- Senest har vi fået støtte fra Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond, og det er et tocifret millionbeløb, som betyder vi for alvor kan gå efter det internationale marked. Vi har bevist teknologien og forretningsmodellen, og nu handler det om at bevise, at vi kan skalere den til verdensmarkedet. Det ved jeg, vi kan.