Nyt projekt skal gøre bæredygtighed konkret i dagligdagen

I fremtiden skal det være nemmere for forbrugerne at sætte gaflen i fødevarer, som er bæredygtigt produceret. Med det nye dansk-tyske samarbejdsprojekt, TASTE, der netop er blevet lanceret, sætter nordtyske og syddanske virksomheder sig sammen med partnere for at oplyse vejen til bæredygtige valg i dagligdagen for både forbrugere og virksomheder.

taste_nyhed_kickoff

At forandre verden til det bedre ved at gøre det naturligt for forbrugerne at vælge bæredygtige fødevarer. At inspirere virksomheder til at producere fødevarer bæredygtig.

Visionerne bag det nye projekt, TASTE, er ambitiøse, men de lokale virksomheder i det dansk-tyske grænseland har allerede vist vejen gennem en række år. Med TASTE-projektet går de nu sammen med en række organisationer for at fremme bæredygtig produktion af fødevarer.

”Som økologisk bageri er bæredygtighed meget vigtigt for os. Og vi er glade for at være med i et projekt, der meget klart går efter at fremme bæredygtighed,” siger Gerd Lorenzen.

taste3

I den rigtige retning

Sammen med sin familie driver han det tyske Joldelunder Bioland Bäckeri, en af de fem virksomheder, der er gået med i TASTE-projektet sammen det Tekniske Universitet i Flensborg, Madkulturen i Roskilde, Erhvervshus Sydjylland i Vojens og markedsføringsbureauet Fireball fra København. Projektet har tre klare mål, nemlig

  • at udvikle et redskab til at måle, hvor bæredygtigt fødevarer bliver produceret og ved at gøre hele værdikæden mere transparent. Det skal gøre det nemmere for virksomheder at blive endnu mere bæredygtige.
  • at udvikle et mærke, så forbrugerne let kan træffe valg til gavn for miljøet, når de køber fødevarer.
  • at udvikle undervisningsmateriale til at uddanne og inspirere forbrugere og virksomheder i forhold til bæredygtige fødevarer.

Dette arbejde er allerede kommet godt i gang, inden projektets lancering i går, tirsdag den 19. november, på Backensholzer Hofkäserei, der producerer økologiske oste med mælk fra egne køer, syd for den dansk-tyske grænse.

”Vi er klar til at får det hele til at eksplodere i den rigtige retning. Vi er en række engagerede virksomheder og organisationer i TASTE,” siger Rasmus Simony, direktør for Fireball.

taste2

Det nytter noget

På bordene er der dækket op med økologiske kager, brød og oste fra både Joldelunder Bioland Bäckeri og Backensholzer Hofkäserei. Selv mælken til kaffen er fra de køer, der lige nu er kommet på stald en lille kilometer fra restauranten.

”Vores mælk er lidt federe, end hvad du normalt finder på disse kanter, men det giver også mere smag,” siger Jasper Metzger-Petersen, der har ansvaret for mælkeproduktionen på Backensholzer. Hans bror, Thilo, står for at forvandle mælken til de økologiske oste, som i dag sælges i gårdbutikken og serveres i restauranten, hvor TASTE blev skudt i gang. Familien er gået med i projektet blandt andet for at gøre deres produktion endnu mere bæredygtig.

taste4

”TASTE-projektet bygger netop på virksomhedernes ambitioner om at blive mere bæredygtige på alle niveauer. Det handler om at gøre en forskel uden at skulle vente på politiske initiativer,” siger Britta Lessow Tästensen, der er projektleder for TASTE.

Hun fremhæver, at dette karaktertræk er fælles for alle de fem virksomheder, der er gået med i TASTE. De er alle overbevist om, at det nytter noget at skubbe verden i den rigtige retning. En anden af disse virksomheder er det økologiske andelsmejeri Naturmælk, der ligger på den danske side af den stiplede linje på landkortet.

”Vi har et klart mål med TASTE-projektet, hvor vi får nogle redskaber til, at vi kan blive endnu bedre til at producere bæredygtigt” siger Nelly Frees Riggelsen, salgs- og marketingschef i mejeriet.

tastegruppe

Projektet finansieres af midler fra Den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om projektet TASTE her.