Det starter med den sunde fornuft

Jeanette Kristensen er nytiltrådt forretningsudvikler hos Erhvervshus Sydjylland med spidskompetence i cirkulær økonomi. Hun understreger, at der er penge i cirkulær økonomi, og med små skridt kan virksomheder nå synlige resultater.

– Cirkulær økonomi handler om at bruge sin sunde fornuft og kigge på, hvad man som virksomhed kan vinde på at optimere sine processer, og hvad der findes af uudnyttede markedsmuligheder, som tager afsæt i den grønne omstilling.

Så klokkeklart lyder budskabet fra Jeanette Kristensen, der med det samme fremhæver to centrale pointer:

– For det første er der penge at tjene på cirkulær økonomi. For det andet handler det om at stige med på vognen netop nu, hvor de store megatrends hedder klimaforandringer, knappe resurser, urbanisering og migration – og hvor der kaldes på nye bæredygtige løsninger fra virksomhederne.

Markedet er kolossalt

Jeanette Kristensen er netop startet i det nye Erhvervshus Sydjylland i Vojens, men hun er bestemt ikke ny i gårde, når det drejer sig om cirkulær økonomi. De seneste seks år har hun arbejdet i Green Tech Center i Vejle, der er et grønt innovationsunivers, hvor Jeanette Kristensen blandt andet har været involveret i internationalisering, fremskaffelse af kapital, test og demonstration.

– Ikke mindst blandt SMV’erne mangler der ofte viden om, hvilke potentielle gevinster, der kan høstes i cirkulær økonomi ved for eksempel at kigge på produktdesign, produktionsprocesser og forretningsmodel. Samtidig er der fra markedet – både det private og det offentlige – en efterspørgsel overalt i verden, siger Jeanette Kristensen.

Så nemt kommer du i gang

Ifølge forretningsudvikleren er det ikke de store revolutioner, der skal til, for at en virksomhed er i gang med cirkulær økonomi.

– Der er masser af lavt hængende frugter at gribe ud efter, siger Jeanette Kristensen og fremhæver tre steder at starte:

1) Kig på din forretningsmodel – er der processer, som kan optimeres, så du for eksempel sparer energi, reducerer spild og styrker genanvendelsen?

2) Uudnyttede markedsmuligheder – står du med et produkt, der kan sælges ind til et marked, hvor man er optaget af den grønne omstilling?

3) Indstil dig på, at cirkulær økonomi bliver et issue, når du skal rekruttere medarbejdere. Unge er optaget af klima og miljø som aldrig før, og fremtidens medarbejder kommer derfor også til at skæve til, hvilket værdisæt, din virksomhed arbejder ud fra.

– De tider er forbi, hvor man kunne ’nøjes’ med at donere nogle penge til en god gerning. I dag skal meningen være dybt forankret i selve måden at drive virksomhed på. Du bliver ovenikøbet vurderet på, hvilken impact din vækst har på samfundet, hvis du for eksempel skal ud og finde finansiering. Den gode nyhed er imidlertid, at virksomhederne er de store vindere, slutter Jeanette Kristensen.

Hør mere om cirkulær økonomi:

Jeanette Kristensen

Jeanette Kristensen

Speciale: Strategi & forandringsprocesser, bæredygtighed, internationalisering

Se fuld profil

Sidst opdateret: 10.10.2019