Hanegal hæver standarder for mad

17.12.2020

Kompromisløshed er nøglen til at forstå Hanegals produkter og succes. Først kød, siden færdigretter og nu plantebaserede alternativer skal være økologiske, smage godt, være helt uden tilsætningsstoffer og til at betale.

Hanegal er grundlagt på en vision om at gøre det bedre. Virksomheden begynder i 80’erne med et lille økologisk landbrug ved Silkeborg og en flok glade grise - på et tidspunkt, hvor økologi stadig er et fremmedord.

- Grisene førte til Danmarks første økologiske slagteri, men der er et problem. Supermarkedskæderne tager kun de fine udskæringer, fortæller Cees Kuypers, som er kommerciel direktør i Hanegal A/S.

- De mindre salgbare udskæringer skulle også bruges, og derfor ville man lave pølser af dem, fordi intet skulle gå til spilde.

Se en filmpræsentation af Hanegal

Hvor bor de bedste pølsemagere?

Ejerne af Hanegal vurderer, at de bedste til pølser findes i det sydjyske, og derfor rykker de produktionen fra Silkeborg til Haderslev i 1998.

- Her var de folk, hvor evnen til at lave en god pølse eller postej kunne komme i spil, siger han.

- Men vi går gerne en vej, som ingen andre. Derfor er der ikke et eneste e-nummer eller tilsætningsstof i vores produkter.

Vi er ægte madhåndværkere

Glæden ved gode råvarer og det gode håndværk går igen i alle produkterne.

- Vores filosofi for fødevarer har altid været: Økologi til normale priser med smag og madglæde, fortæller Cees, mens han viser rundt i produktionen.

Derfor de høje krav til leverandørerne, som skal være de bedste.

- Alle led i kæden bliver tjekket, uanset om det er de lokale producenter, eller det er vores leverandør af økologiske oksekød fra Letland, hvor dyrene går ude hele året på store græsarealer, forklarer Cees.

ceesmedkurv

Vi elsker at nørde med mad

De højere krav går igen i ambitionerne for fødevarer, de vil producere.

- Vi sætter til stadighed barren højt. Derfor er vi i gang med plantebaserede produkter, fordi vi alle er nødt til at spise mere plantebaseret, når vi ser på det store billede.

Men Hanegal vil ikke gå på kompromis med smag og madglæde. Intet slipper igennem nåleøjet, hvis ikke det lever op til de samme kvalitets- og smagsmæssige krav som resten af sortimentet.

- Vores plantepostej smager, dufter og smøres på brødet fuldstændig ligesom en klassisk leverpostej, siger Cees.

- Madglæde er en kombination af smagsindtryk, duft og konsistens, og derfor stiller vi skrappe krav til vores produkter, når vi udvikler nyt.

Hanegal vil vise andre vejen
Netop plantepostejen er udviklet med hjælp fra tilskudsprogrammet InnoBooster, der hører under Innovationsfonden.

- Det er helt afgørende for os som virksomhed, at vi får hjælp og støtte, da vi på verdensplan er en meget lille spiller i forhold til Danone eller Tyson Foods, der også er gået ind på markedet for plantebaserede kødalternativer.

- Vi har håndværket og kærligheden til mad, men vi har ikke store udviklingsdivisioner, fortæller Cees.

- Da vi præsenterede postejen på en messe, vil jeg sent glemme den dreng, som satte tænderne i postejen. Han lyste op i det største smil – han blev helt lyksalig.

hanegal_faerdigret

Fremtiden giver eksport
Hanegal startede i sin tid op for at løfte kvaliteten af dansk økologi, og de går igen foran for at højne bæredygtigheden i den måde, vi producerer fødevarer på.

- Plantebaserede fødevarer kommer til at indgå i en mere bæredygtig kost, og det er vores klare vision at sikre, at økologien kommer til at spille en central rolle her. 85 procent af vores produktion skal være plantebaserede inden 2030, siger Cees.

Netop de produkter har vakt stor interesse i udlandet. De svenske og tyske kunder har fået øjnene op for det danske mærke, og der er stigende efterspørgsel på de plantebaserede, økologiske produkter uden tilsætningsstoffer.

Muligheden for eksport blev undersøgt for flere år siden som en del af et tilskudsprogram, som hedder Spirende Fødevareoplevelser. Det handlede netop om at søge nye markeder og undersøge eksportmulighederne.

- Vi er klar til at udbrede os til hele verden, men vi begynder med nabolandene. Vi ser et stort potentiale i Sverige og Tyskland, hvor vi kommer med noget, de ikke har set før, siger Cees.

- Samtidig betyder det noget, at det er en dansk fødevarevirksomhed - det er en blåstempling.