Grüne Woche  - en smagsrejse gennem verden

Mere end 50 lande deltog i 2020 på Grüne Woche, som er en årligt tilbagevendende messe i Berlin. Den har eksisteret siden 1926 og havde i år 450 stande med fødevarer. Omdrejningspunktet på messen er fødevarer, landbrug og havebrug.

grunewocheartikel

På Den Danske Fællesstand deltog otte danske virksomheder. Erhvervsnyt Syd mødtes med flere af dem for at forstå, hvad de får ud af at deltage på messen.

Christian Jebsen var taget fra sin kaffefarm i Tanzania til Berlin for at deltage i Grüne Woche for første gang. Han er meget dedikeret omkring sin produktion af kaffe lige fra de nye kaffetræer bliver sået, til bærrene plukkes og ristes i Danmark. Målet er at lave kaffe af den bedste kvalitet til forbrugerne.

- Grüne Woche er en forbrugermesse, og vi vil gerne afprøve forbrugernes reaktion på vores kaffe, fortæller han.

Han lægger stor vægt på at værne om den natur, der omgiver kaffefarmen. Navnet på kaffen er Kirafu, som betyder næsehorn på swahili og såvel navnet som kaffens logo er valgt, fordi både kaffen og det sorte næsehorn trives ved Ngorongoro-krateret og dets rige vulkanske jord.

- Grüne Woche er en spændende oplevelse. Her er rigtig mange mennesker - mange forskellige mennesker og som på alle messer, så ved man først senere, hvad var indsatsen er værd.

Gourmetvand i en flaske af plantemateriale

Ved en anden stand står Jan Bender mellem flasker af mærket Iskilde. De indeholder alle vand fra en kilde mellem Skanderborg og Ry. Den ene flaske er et gourmet-glasprodukt i enkelt design, og Jan Bender håber at kunne skabe interesse for en anden type flaske, han viser frem på Grüne Woche.

- Vi har taget en flaske med, som er lavet af plantemateriale, som vi håber kan blive interessant for det tyske marked, fortæller han. Han havde en travl messe.

- Vi har møder de kommende dage med investorer, indkøbere og vores tyske forhandlere kommer også forbi.

Iskilde er blandt verdens mest eksklusive kildevand og sælges på flere gourmetrestauranter verden rundt. Derfor er der god grund for at promovere produktet på en stor messe som Grüne Woche.

grunewochekambucha

To virksomheder er gået sammen

“I love kombucha” som fremstiller økologisk dansk kombucha og “Gin Heroes”, som fremstiller lokale danske gin fra de danske nationalparker, har slået sig sammen i produktionen af “Kombucha Spirits”, som de var sammen af sted for at præsentere på Grüne Woche.

- Vi kommer med et brandnyt produkt, som er ret revolutionerende - også på verdensplan, fortæller Valentino Nikolai Holt fra ”I love kombucha”.

Både han og Alexander Krarup Hansen fra Gin Heroes er overraskede over hvor stor messen var og hvor mange mennesker, der kom forbi deres stand.

- Vores mål var at finde nogle distributører og nogle ambassadører på det tyske marked. Vi vil gerne ind på nogle interessante steder i Berlin og i Tyskland generelt, fortæller Alexander Krarup Hansen.

Vil du have hjælp til eksport?

Kontakt Erhvervshus Sydjyllands Per Rask Jensen HER