Digitalt mindset har rykket Glaspartner helt i top

21.04.2021

Telefonisk træffetid, fax og ringbind er på to år skiftet ud med robotter, digitale arkiver og snart en app.
Det var en nødvendig digital udvikling –ellers havde corona-krisen nok lukket virksomheden i 2020.

glaspartnerejer

Det går langsomt med at blive digitale i bygge- og anlægsbranchen. Det viser en ny analyse af de sydjyske virksomheder, som Erhvervshus Sydjylland har gennemført. Her skiller særligt bygge- og anlæg sig ud, og det billede bliver bekræftet, da vi møder direktør Ib Madsen fra Glaspartner ApS.

Sammen med Trine Hybjerg og investeringsselskabet Buur Invest A/S, at overtog de Glaspartner ApS i 2019.

- Da vi overtog, trådte vi ind i en tidslomme. Alle mails blev på det tidspunkt printet og lagt på bordet hos medarbejderne, senere arkiveret i ringbind og faxmaskinen havde en central plads i administrationen, fortæller Ib Madsen.

- Arbejdsgangene skulle ændres, og det gjorde vi ved hele tiden at spørge os selv – hvor mange processer kan vi tillade er manuelle?

Vi vil bestille sent på dagen

Virksomheden valgte at blive mere digitale af flere grunde: En af de mest oplagte var, at det øgede produktiviteten, hvis robotter udførte rutinearbejde, og alt blev gemt online i stedet for i ringbind.

En anden grund var feedbacken fra en del af kunderne: De bad om øget tilgængelighed. Håndværkerne bestiller typisk varer, når de kommer hjem fra byggepladsen ud på eftermiddagen, og her er der lukket på telefonerne i Glaspartner.

- 60-70 procent af vores henvendelser kommer fra håndværkere, og typisk skal de kun bestille et par termoruder til en mindre opgave. De var trætte af, at vi ikke var på kontoret, når de havde administrationstid om aftenen, forklarer Ib Madsen.

Altid en hastesag med glas

Samtidig bestiller håndværkerne typisk i sidste øjeblik, da glas er noget af det sidste, som skal monteres, og det betyder, at det altid er en absolut hastesag, når der bliver bestilt glas.

- Vi kunne vælge at opdrage håndværkerne til, at de skal bestille i bedre tid, eller vi kan acceptere, at det er sådan tingene er – og udvikle vores forretningen derefter, og det er det sidste, vi har gjort, siger Ib Madsen.

- Derfor kommer vi efter sommerferien med en app-bestillingsløsning, som vi har udviklet i samarbejde med vores kunder, og målet er, at håndværkerne kan give deres kunde en pris og dato med det samme, fordi vi i appen kan oplyse, hvornår vi kan have det klar fra vores robotter.

glaspartnertavle
En stor tavle med post-it viser en række af de projekter, som blev sat i gang, da de nye ejer overtog virksomheden. Ib Madsen understreger, at det hele tiden handler om at bygge på fra det setup, som er skabt nu.

Færre fejl, mere fart

Det er nemlig nye robotter, som tager sig af de mange rutinemæssige opgaver. Kommer ordren ind digitalt via den nye app, giver systemet automatisk en produktionstid retur, og robotterne får de nødvendige mål og oplysninger uden manuel indblanding.

- Det sparer selvfølgelig tid, men endnu mere vigtigt, så minimerer det indtastningsfejl, som altid opstår jo flere hænder og hoveder, som tallene skal igennem, forklarer Ib Madsen.

De to robotter, som laver termoruder kan producere 200 termoruder i timen, og de medarbejdere, som før producerede termoruderne, kunne lave 120 – men det er vel at mærke om dagen.

- Det er en kæmpe forskel, og vi kan på den måde sælge en masse kapacitet til vores kunder. De får hurtigere leveret glas og ruder, og det øger deres konkurrenceevne, fordi de kan levere en bedre service til deres kunder, siger Ib Madsen.

Corona havde lukket butikken

Den manglende digitale udvikling var lige ved at koste dyrt, for i 2019 var ingen medarbejdere sat op til at kunne arbejde hjemmefra. Alt stod i papir i administrationen, og ingen havde bærbare computere.

- Det ville havde betydet, at vi var lukket helt. Vi kunne ikke havde arbejdet under corona, siger Ib Madsen.

- Vi valgte at gennemføre den her forandring, fordi vores kunder også foretager generationsskifte og bliver mere digitalt indstillede, og jeg tror, at vores kunder ville være væk inden for to til tre år, hvis vi ikke havde investeret i robotter og droppet fax og ringbind.

To til tre år er også den tidshorisont, der er på investeringerne. Til den tid vil satsningen på at blive digitale for alvor give udslag på bundlinjen.