”Enten vækster vi, eller også knækker vi”

24.01.2021

STAFETTEN: Thomas Munch Laursen, Årets Iværksætter i Vejle i 2019, er med sin scale-up virksomhed Aguardio nu klar til at rykke ud i verden og med en simpel løsning motivere til mindre vandforbrug.

Thomas Aguardio

De dage er forbi, hvor 51-årige Thomas Munch-Laursen med ingeniørbaggrund og mange års gode stillinger i energibranchen, kunne læne sig tilbage velvidende, at den faste månedlige løncheck og pension gled ind på kontoen. I 2017 parkerede han sikkerhedsnettet for at kaste sig ud i et iværksættereventyr, der nu er på tærsklen til at blive en global succes.

- Enten vækster vi, eller også knækker vi, siger Thomas Munch-Laursen, der sammen med en kompagnon står bag virksomheden Aguardio, som tæller fem ansatte. Når de to fremtidsscenarier siges med en stor ro, så skyldes det, at Thomas Munch-Larsen har stor tiltro til projektet.

- Jeg ved, at vi har fat om noget, som kan vokse sig rigtig stort. Vi står med et produkt, som bidrager til en bedre fremtid for kloden, og som samtidig tjener sig selv hjem på få år.

Den motiverende spare-boks
Virksomheden har brugt tre år på udvikling af en lille device, der ved hjælp af fire sensorer måler, hvor lang tid vi bruger på brusebad, og med en enkel tidsangivelse motiverer den enkelte til at skrue ned for tiden.

- Jeg kan sagtens se, at det er risikobetonet at kaste sig ud i udviklingen af et helt nyt produkt og bruge flere år på det, inden vi er klar til markedet. Men jeg er så passioneret, at det ikke er et spørgsmål om risikovillighed, siger Thomas Munch-Laursen, der blev kåret som Årets Iværksætter i Vejle i 2019 og som både har Innovationsfonden, Vækstfonden og en række private investorer med ombord.

- Det er simpelthen så brændende et ønske for os at komme ud i verden med et en løsning, der gør det muligt at forbruge færre af klodens ressourcer,

Aguardio kommer ud af 2020 med endnu et underskud, denne gang på omkring 2 mio. kroner, men Thomas Munch Larsen lever fint med den præmis.

- Vi havde håbet, at vi allerede i 2020 var klar med produktet. Vi må imidlertid konstatere, at det har taget længere tid at få teknologien modnet og testet. Samtidig satsede vi i første omgang målrettet på hotelkæder, og her har coronaen slået benene væk under den branche, siger han.

Nu tikker ordrerne ind
Derfor har Thomas Munch-Laursen fået lavet en grundig markedsanalyse, og nu går Aguardio målrettet efter vandforsyningsselskaber, kollegier og boligforeninger.

- Det er målgrupper, som alle har en strategi om at skabe energieffektivisering og bidrage til bedre CO2-regnskaber, siger Thomas Munch-Laursen, der satser benhårdt på det engelske marked.

- I England er udfordringerne med vandressourcerne massive. Hvis de fortsætter ’business as usual’, så viser undersøgelser, at de i år 2050 mangler 3,4 mio. kubikmeter vand på daglig basis på grund af klimaforandringerne med lange tørkeperioder og befolkningstilvækst. Derfor er der en stor interesse for vores produkt.

Bæredygtigheden driver ham
Nu kan Thomas Munch-Laursen konstatere, at de første store ordrer er i hus. Et engelsk vandforsyningsselskab bestilte før jul 2.000 enheder, og for en uge siden landede en ordre på 500 enheder til et kollegie i England.

- Brexit tror jeg ikke på kommer til at påvirke vores forretning, da behovet for vores produkt er så stort, siger Thomas Munch-Laursen, der også får henvendelser så langt fra som Australien, New Zealand og Californien.

- Lige nu har vi ikke kapaciteten til at imødekomme interessen, og vi skal have opbygget vores internationale set up. Her får vi brug for en ny større investor, som vil være med til at gøre os internationale.

Han håber, at mange andre iværksættere og virksomheder vil kaste sig ind i en forretningsudvikling, som går den bæredygtige vej.

- Verden har brug for endnu flere løsninger, hvor vi positivt motiveres til grøn omstilling.

Aguardio

Aguardio

Aguardio startede i 2017 under navnet ShowerEcoGuide. Virksomheden producerer sensorer og displays, som placeres i brusekabiner, og som måler, hvor lang tid vandet løber, og den badende står under bruseren. Produktet koster 900 kroner + 10 kroner i månedligt abonnement og har ifølge virksomhedens beregninger tjent sig hjem for kunden på to år. Om få måneder er Aguardio klar med endnu et produkt (Aguardio Leak Sensor), der placeres ved toilettet og identificerer løbende toiletter og dermed kan medvirke til at stoppe unødigt vandforbrug i bl.a. boligforeninger.

Læs mere på www.aguardio.com