’Digitalisering starter i ledelsen’

Dato: 24.10.2019

STAFETTEN: Kim Østergaard har med sin digitale marketingplatform skudt gang i et globalt forretningseventyr, og han efterlyser mere ledelsesfokus på den digitale omstilling hos danske virksomheder.

kim_stafet

Mange virksomhedsledere klør sig i disse år i håret, når snakken falder på digitalisering. De ved, at de skal i gang, og det er nødvendigt for fortsat at være konkurrencedygtig. Men spørgsmålet hvordan giver meget nemt hovedbrud.

Kim Østergaard, stifter og CEO i eMailPlatform i Vejen, bliver flittigt spurgt til råds af virksomheder, som står foran den digitale omstilling. Og hvad enten det er automation, brug af data, digitalisering af produktionen eller markedsføringen, er han ikke et sekund i tvivl om, hvad der ofte er den helt store udfordring for lederne:

- Du er nødt til selv at tage digitaliseringen alvorligt. Det er ikke blot en sag for yngstemanden. Digitaliseringen skal starte i ledelsen, siger Kim Østergaard og uddyber:

- Hvis du som leder ikke har et digitalt mindset, så skal du få det ind i ledelsen. Digitalisering er ikke blot noget, som du kan isolere til en marketingafdeling eller til produktionen – den eller de medarbejdere, som står for den digitale udvikling, skal referere til dig som leder, siger Kim Østergaard.

Sæt ind de rette steder

Han er i spidsen for en virksomhed, som er digital indtil benet. EMailPlatform blev etableret i 2011 og tilbyder små og store virksomheder verden over en komplet ramme for den digitale markedsføring. Men det er ikke nødvendigvis digital markedsføring, der er vejen frem i alle virksomheder.

- Det er forskelligt fra branche til branche og fra virksomhed til virksomhed, hvor digitaliseringen skaber gevinst. Du skal turde kigge på alle dine processer og se, hvor du kan skabe værdi gennem digitalisering, siger Kim Østergaard og bruger håndværkerbranchen som eksempel:

- For mig er de dygtigste håndværkere dem, som formår at styre og planlægge alle processer hos en kunde. De kan for eksempel udstyre deres medarbejdere med en telefon med en app, så de kan administrere timer og materialeforbrug og lave fakturaindberetning på stedet, siger Kim Østergaard.

Kreativitet og god søvn

EmailPlatform tæller i dag 70 medarbejdere og har afdelinger i syv lande verden over. Siden opstarten er der investeret en halv million udviklingstimer i virksomheden, forretningen er fordoblet siden sidste år og arbejder i årene frem med høje vækstrater.

- Jeg gør det ikke for, at jeg skal blive rig, men fordi jeg synes digitalisering er mega spændende at arbejde med.

Gennem årene har Kim Østergaard både prøvet op- og nedture før den nuværende succes med EmailPlatform. Han lever roligt i sin digitale virkelighed.

- Jeg er dybest set et følsomt menneske som sover roligt om natten. Egentlig er jeg ikke egnet til at være forretningsmand. Jeg er ikke hård, og jeg har tabt penge på at være tillidsfuld.

Men netop tilliden og trygheden ser Kim Østergaard samtidig som en bærende grundpille i Danmark og Skandinavien – og den skal der værnes om helt ned i børnehaverne og skolerne, hvis vi fortsat vil skabe kreative hjerner, som gør os globalt konkurrencedygtige.

- Det er i kraft af vores kreativitet, at vi kan udvikle virksomheder og løsninger, som verden efterspørger. Derfor skal vores børn, som er fremtidens medarbejdere også have ro og tryghed til at udvikle sig, siger Kim Østergaard.