Humlen ved succesfuld eksport

03.06.2021

Michael Brogaard, indehaver af Dansk Mjød, skaber millionoverskud på eksport af et ærkedansk brand. Samtidig investerer han massivt i at finde den helt rette samarbejdspartner i de mere end 25 lande

danskmjod

- Det er jo dybt arrogant, hvis jeg tror, at jeg kan tage til Tyskland og få vores mjød til at blive en succes. Jeg kender jo ikke kulturen, sproget, distributionskanalerne osv.

Sådan siger Michael Brogaard, indehaver af Dansk Mjød i Billund, hvor 90 procent af omsætningen i dag udgøres af eksport til mere end 25 lande. Den fire mand store virksomhed har i 2020 præsteret et overskud på seks millioner kroner, og i år ser det ud til at blive dobbelt så stort.

- Da jeg overtog virksomheden i 2005, kunne jeg hurtigt se, at det var gennem eksport, at vi havde potentiale for at skabe vækst. Godt nok har vi et stort salgspotentiale i Danmark, som vi slet ikke udnytter, men virkeligheden er, at vi skal investere langt mindre tid i hver solgte flaske mjød i udlandet, da alt arbejdet er lagt i hænderne på vores partner i det pågældende land, siger Michael Brogaard.

Partner skal brænde

Dermed har humle-direktøren også den opskrift på eksport, som han anbefaler andre sydjyske virksomheder at gribe ud efter. Han går målrettet efter at finde en partner – og ikke en agent.

- Forskellen er, at en partner dedikerer sig fuldstændig til vores produkt, og vi giver ham også eneretten, så han ikke er i konkurrence med andre i det pågældende land. Modsat har en agent alle mulige produkter i sit katalog, og for mig betyder det, at han ikke ser den særlige værdi ved netop vores produkt, siger Michael Brogaard og fortsætter:

- Derfor bruger jeg også rigtig meget tid på at finde den rette partner. Det skal være en, som tilfører værdi, og som jeg er sikker på har de rette distributionskanaler og den organisation, der skal til, for at vi lykkes, når vi går ind på et nyt marked.

danskmjod

Aldrig alene på fremmed grund

I dag er Dansk Mjød på stort set alle europæiske markeder samt i Nordamerika og Kina. Når Michael Brogaard laver et internationalt salgsfremstød, så står han aldrig alene ude i den store verden. Er han fx på internationale messer, så hooker han op med Dansk Industri, Erhvervshus Sydjylland eller en anden aktør, som både kan skabe indgange og stor synlighed om de danske produkter.

- Du kan ikke være tusindmetermester i et land, du ikke kender. Vi lykkes, fordi vi allierer os med dem, som ved, hvordan vi får etableret os i det pågældende land og har netværket, der kan åbne døre, siger Michael Brogaard.

Samtidig så er eksport den ultimative test af, om ens produkt er stærkt nok, påpeger han.

- Det er på eksport, du bliver testet, om dit produkt er stærkt nok – ikke i den lokale brugs.

Bryghus og livemusik i Danmark

Med en eksportsucces, som samtidig ikke æder Michael Brogaards egen tid, har han mulighed for at investere i udvikling af oplevelser og merværdi for hans danske kunder. Fredag den 28. maj slog han dørene op for et nyt bryghus.

- For mig handler det om at skabe noget, som er nyt og har en særlig værdi. Når eksporten ruller, har vi også mulighed for at investere i noget, som er sjovt og skaber nyt lokalt, siger han.