Coronaen kræver nye veje

11.02.2021

I Erhvervshus Sydjylland har det nye år været præget af de mange corona-henvendelser. Den vigtigste opgave er at bidrage til en forretningsudvikling, som rækker ud over den nuværende krise og samtidig få virksomhederne sendt i den rigtige retning i forhold til den akutte hjælp.

Post Corona

Der har været travlt ved telefonerne i Erhvervshus Sydjylland i det nye år. Ikke nødvendigvis fordi telefonen ringer konstant, men fordi spørgsmålene til det fælles sydjyske erhvervshus bliver stadigt mere specialiserede og tidskrævende.

Erhvervshuset var sidste år i kontakt med over 2.000 virksomheder. Erfaringen fra årets første uger er, at flere og flere virksomheder henvender sig med spørgsmål, og lige nu er corona-krisen overskriften for de fleste.

Det lange lys skal holdes tændt
Allan ClausenOg selv om krisetegnene mange gange er akutte, forsøger Erhvervshus Sydjylland at holde det lange lys tændt i dialogen med virksomheder.

- Når virksomheder er i almindelig og sikker drift, er det ikke nødvendigvis strategisk forretningsudvikling, som står først for. Her kan være en tendens til, at man fortsætter, som man plejer. Kriser kan derimod få en til at overveje nye veje, og det er her, vi kan bidrage, siger Allan Clausen, forretningsudvikler i Erhvervshus Sydjylland.

Turismeorganisationerne i det syddanske har derfor også haft fat i Erhvervshus Sydjylland for at have deres folk med ude, når de har holdt oplæg for turismevirksomhederne om hjælpepakkerne.

"Vi ved, at digitalisering og bæredygtighed bliver stadig stærkere konkurrenceparametre, og her viser mange virksomheder nu stort mod og gør sig klar til den virkelighed, som venter på den anden side af nedlukningen."
Allan Clausen, Erhvervshus Sydjylland

- Mens de har kunnet give konkrete anvisninger til hjælpepakkerne til turismevirksomhederne, så har vi kunnet bidrage med de mere langsigtede blikke på, hvordan de udvikler deres forretning, siger Allan Clausen.

Det grønne og digitale
Han ser mange eksempler på, hvordan virksomheder bliver ved med at tænke ud af boksen. Der er en række virksomheder, som har skabt nye koncepter, hvor de rykker ud med deres produkter til kundernes adresser, nu hvor kunderne ikke må komme ind i butikkerne.

Og så er der den massive digitale udvikling og grønne omstilling.

- Før coronaen ramte, var digitalisering og grøn omstilling de vigtigste udviklingsområder for landets virksomheder. For mange små og mellemstore virksomheder var det samtidig vanskeligt at finde ud af, hvordan de skulle gribe det an – og finde tiden til det. Her har corona-nedlukningen for en dels vedkommende ført til, at de har givet sig i kast med det, siger Allan Clausen og fortsætter:

- Vi ved, at digitalisering og bæredygtighed bliver stadig stærkere konkurrenceparametre, og her viser mange virksomheder nu stort mod og gør sig klar til den virkelighed, som venter på den anden side af nedlukningen, siger Allan Clausen.

Løfte i flok
Kommunernes egne erhvervskontorer tager også deres del af henvendelserne fra de corona-ramte virksomheder. Det glæder Erhvervshus Sydjyllands forretningschef, Hanne Gulløv. For når det gælder om at guide virksomhederne igennem de mange forskellige tilbud om hjælpepakker, gælder det om at løfte i flok.

- De mange hjælpepakker gør, at virksomhederne kan være i tvivl om, hvilke pakker de præcist skal søge – og ikke mindst hvordan de skal søge, siger Hanne Gulløv.

- Her er vores opgave hurtigt at få dirigeret virksomhederne videre til de brancheorganisationer og styrelser, som har den detailviden, som de skal bruge. Det er den måde, som vi kan yde en lokal hjælp tæt på, siger Hanne Gulløv.