Indhold er hentet
WELLMORE
En datadreven tilgang til salg og markedsføring
Indhold er hentet
Wellmore har i flere år markedsført sig online. Virksomheden har smidt mange penge efter markedsføring, men har aldrig kunne dokumentere, hvor effektiv deres indsats har været. Denne uvished resulterede i, at Wellmore tilbage i 2019 besluttede sig for at sætte ind for at gøre deres markedsføringsindsats mere transparent, og her blev den digitale tilgang et middel til at opnå dette mål. I dag har Wellmore således en datadreven tilgang til deres markedsføring frem for, at den i grove træk baseres på en mavefornemmelse, som det var tilfældet førhen.
Indhold er hentet
KENDSKAB TIL OG OVERVEJELSER FORUD FOR DIGITALISERING
For Wellmore er digitalisering ikke ukendt farvand. Virksomheden har eksempelvis længe haft en digital tilgang til deres administration, men projektet omkring en datadreven markedsføring er det første store digitaliseringsprojekt, som Wellmore har begivet sig i kast med.
For Wellmore har motivationen for at igangsætte projektet handlet om det faktum, at de afledte effekter af markedsføringen længe blev set som en ”black box” af virksomhedens ejer. Wellmore har i en årrække smidt en masse penge efter markedsføring, men de har ikke vidst, om pengene blev brugt effektivt, og om de altså i sidste ende gav et direkte afkast. Det var ikke fordi, det tidligere gik dårligt i virksomheden, men en mulighed for at søge et tilskud til projektet gennem Erhvervshus Sydjylland bidrog tilsvarende til at booste virksomhedens motivation.
Forud for igangsættelsen af projektet gik én af Wellmores største overvejelser på de interne ressourcer. Erhvervshus Sydjylland har i forbindelse hermed været behjælpelige med sparring og rådgivning, som har medført, at virksomheden turde kaste sig ud i projektet. Tilsvarende har erhvervshuset præsenteret virksomheden for potentielle samarbejdspartnere, som har betydet, at virksomheden har etableret en samarbejdsaftale med en ekstern partner, som har en unik viden om digitalisering og markedsføring til gavn for Wellmore.
GOOGLE ANALYTICS SOM ONLINE REDSKAB TIL AT MARKEDSFØRE WELLMORE OG VIRKSOMHEDENS PRODUKTER
Wellmores digitaliseringsprojekt har handlet om at digitalisere deres salgs- og markedsføringsindsats yderligere. Helt konkret har projektet handlet om at få implementeret en datadreven tilgang til markedsføringen frem for, at denne i stedet baseres på mavefornemmelse og gætteri.
Den datadrevne tilgang til markedsføringen er blevet mulig ved hjælp af Google Analytics, som er et online redskab, Wellmore bruger til at analysere effekterne af de mange indsatser og kampagner, der sættes i værk. Google Analytics er koblet op til virksomhedens hjemmeside og sociale medier som Facebook, Instagram og Linkedin. Det gør, at virksomheden dagligt kan måle på alle de indsatser og kampagner, de lancerer på de sociale medier, herunder også helt ned på hver enkelt indsats/kampagne. Wellmore kan således skrue op for markedsføringen af de indsatser, som kører godt, og ned for dem, som kører mindre godt og dermed i langt højere grad målrette deres markedsføring efter deres (potentielle) kunders behov.
EN MERE EFFEKTIV OG BEDRE INVESTERING AF HVER ENESTE MARKEDSFØRINGSKRONE
For Wellmore har den nye datadrevne tilgang til salgs- og marketingsprocessen haft en positiv indvirkning på virksomheden.
De mange nye data over de forskellige indsatser og kampagner, som virksomheden lancerer, har gjort det muligt for Wellmore at se, hvad hver eneste investerede krone giver i direkte afkast. Dermed ved Wellmore nu, hvor de skal bruge deres markedsføringskroner og kan i forlængelse heraf således effektivt skrue op for de indsatser og kampagner, de ved, virker, og afvikle dem, som ikke fungerer. Det giver en langt bedre og mere effektiv markedsføringsindsats i og med, de nu ved, hvor de får det bedste investeringsafkast.
Tilsvarende kan Wellmore med den nye datadrevne tilgang til markedsføringen følge hele kunderejsen tæt. Wellmore kan nu se, hvad kunderne gør, hvor længe de gør det, og hvor meget de gør det – en viden, der er utrolig vigtig og brugbar i virksomhedens salg af dets produkter.
Indhold er hentet
Casen og den tilhørende video er fremstillet af Oxford Research A/S