Han brænder for ejerledere
STAFETTEN: Søren Lerche Jacobsen har dedikeret sit liv til netværket Jonathan, hvor ejerledere finder ud af, at lederskab ikke er en rolle men et liv.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
STAFETTEN: Lene Tanggaard har ambitioner om, at Designskolen Kolding bliver et af Europas førende designuniversitet. Hun opfordrer sydjyske virksomheder til at banke på døren og få nye og kreative input til, hvordan de udvikler deres virksomhed.
Indhold er hentet
Lene Tanggaard kan ikke skjule sin begejstring over den seneste udmelding som Sebastian Koks Andreassen, CEO i Green Hydrogen Systems, for nylig kom med i Erhvervshus Sydjyllands ”Stafetten”. Den grønne brint-direktør proklamerede ”Vores region kan blive showcase for hele verden”.
Indhold er hentet
Designskolens direktør fløj til tasterne på LinkedIn. ”Den slags store fortællinger er altså inspirerende”, skrev hun til sine mange følgere, alt imens hun i samme opslag fortsætter ad samme spor:
Som rektor for en virkelig stærk uddannelses- og forskningsinstitution på Designskolen Kolding har jeg indimellem været træt af snakken om, at det stort set er umuligt at lave uddannelse og forskning i verdensklasse uden for de fire største byer i Danmark.
Bolden er givet op fra Lene Tanggaard, som vil have alle de sydjyske virksomheder med i ambitionerne og i fremtidens udvikling. Derfor opfordrer hun dem også til at banke på hos Designskolen Kolding.
- Designdrevne virksomheder er de store i dag. Og hvad enten du er helt klassisk produktionsvirksomhed, servicevirksomhed eller noget helt tredje, så kan designtænkning udfordre og give dig nye indsigter i, hvad du skal have på hylderne til fremtidens markeder, siger Lene Tanggaard, der ligesom Sebastian Koks Andreassen er vild med tanken om, at den sydjyske region går sammen om at skabe verdensklasse.
- Hvorfor tage til Stanford for at finde ud af, hvordan du transformerer din virksomhed gennem designtænkning, når du kan få det i Kolding.
Lene Tanggaard kommer med en invitation:
- Virksomhederne skal komme og banke på hos os og finde ud af, hvordan vi kan bidrage til deres udvikling, siger rektoren og fremhæver designskolens tre laboratorier, hvor virksomheder som ECCO, LEGO og mindre SMV’er finder nye veje ved at tage designere med ombord i udviklingen.
Lene Tanggaard har sammen med designskolen netop søsat en ny strategi, hvor målet er, at Designskolen skal blive et af Europas førende designuniversitet. Og det er altså her, at de sydjyske virksomheder skal valfarte til for at vinde fremtiden.
Men hvad er det designere og designtænkning kan for en helt traditionel virksomhed, som har et produktionsapparat og et kundesegment, som kører rimelig fornuftigt?
- Virksomhederne skal se os som en udviklingsafdeling, siger Lene Tanggaard og fremhæver, at ordet skole i sin græske oprindelse betyder ”fri tid”.
Indhold er hentet
- Det er her, at du træder ud af dagligdagen, bliver fri af produktionen og daglig drift for at træde op i helikopteren. Du får nogen med ind, som tænker anderledes og ser på, hvordan du kan lave helt ny produktudvikling, siger Lene Tanggaard og fremhæver i samme åndedrag det mentale input for virksomhedens ledere:
- Mange iværksættere har oplevet, at de i deres første år er drevet af kreativitet, skaberkraft og vilde tanker. Så kommer der år med drift, og her får de mulighed for at få frisat tankerne og genfinde nytænkningen.
På designskolen har de tre forskellige laboratorier, hvor virksomheder arbejder med deres udvikling. I Digi-hub er der bl.a. samarbejde med robotindustrien, og hvor muligheden for implementering af robotter og automatisering gås efter i sømmene. I bæredygtighedslaboratoriet får virksomheder nye bud på materialevalg osv., ligesom der i et tredje laboratorium er mulighed for at arbejde med socialt design, altså produkter og services målrettet brugerne.
- Designtænkning er en mangeårig metode, og jeg kan som forholdsvis ny indenfor det her felt se, hvordan metoden transformerer virksomheder og giver dem et klart forspring, siger Lene Tanggaard og uddyber:
- Danske virksomheder skal være dygtige til at finde nye måder at være i verden på. Vi kan ikke konkurrere med de største lande på pris og billig arbejdskraft. Samtidig er vi i en verden, hvor vi ikke skal forbruge mere men bedre. Det er dén virkelighed virksomhederne skal tale ind i.
For nylig holdt Lene Tanggaard et oplæg for bilbranchen, og her brugte hun netop Teslaen som eksempel på et design og en teknologi, som har udfordret og bibragt markedet helt nye oplevelser samt ikke mindst hele delebilstankegangen. Men her stopper udviklingen ikke – og derfor håber hun, at de sydjyske virksomheder banker på design-døren i Kolding:
- Ser vi ind i fremtiden, så er det forventeligt at bilen får en helt anden rolle i hverdagen, end den har i dag. De virksomheder i bilindustrien, som skaber bilerne til fremtidens marked, vinder. Sådan vil det også være i andre brancher.
Indhold er hentet
48 år, cand. psych, ph.d., professor og rektor ved Designskolen Kolding siden 2020. Blev i 2008, som blot 34-årig udnævnt som professor ved Aalborg Universitet. Er desuden bestyrelsesmedlem, rådgiver og forfatter og har gennem årene vundet flere forfatter- og formidlingspriser.
Indhold er hentet
Næste gang
Lene Tanggaard sender stafetten videre til Nanna Ulrich Gudum, Vice President, LEGO, som også trækker dig med ind i det kreative udviklingsrum.