Indhold er hentet
Vi glemmer hjemmesiden i den digitale jagt
Kommunikationsrådgiver Majbritt Lund kommer med et venligt opråb til de mange virksomheder, som sylter deres hjemmeside.
"Mange virksomhedsejere hører, at ’nu skal du på TikTok’, ’så hedder det Instagram’. Men du er simpelthen nødt til at starte med din hjemmeside", siger Majbritt Lund, som er ekspert i online markedsføring.
Indhold er hentet
Er du en af de virksomhedsejere som blankt erkender, at jeres hjemmeside er dybt forældet, og hvor du nærmest selv lukker øjnene, hvis du kommer til at klikke dig ind? Eller er du en af dem, som har ladet dig overbevise om, at hjemmesiden er ’so must last year’.
Ja, så begår du en eklatant fejl.
Så klart lyder budskabet fra Majbritt Lund, kommunikationsrådgiver og ekspert i online-markedsføring.
- Hjemmesiden er et overset felt i den digitale synlighed. Mange virksomhedsejere hører, at ’nu skal du på TikTok’, ’så hedder det Instagram’. Men du er simpelthen nødt til at starte med din hjemmeside. Den er krumtappen i alt, hvad du foretager dig digitalt, siger Majbritt Lund.
Dit største udstillingsvindue
Som kommunikationsrådgiver støder hun hele tiden ind i virksomhedsledere, som er klar til at kaste både penge og tid efter annoncering m.m., selv om de har en halvdårlig hjemmeside. Men som oftest opfordrer hun dem til at trække i bremsen.
- Mange ser blot deres hjemmeside som et udvidet visitkort, men det er din platform, som viser den kunde, som overvejer at købe dit produkt, hvem du er. Er den rodet, uprofessionel eller mangelfuld, skubber du den kunde væk, som ellers er interesseret, siger Majbritt Lund.
Det er samtidig ikke vanskeligt for hende at sætte sig ind i, hvorfor mange nedprioriterer hjemmesiden.
- Vi bliver konstant tudet ørerne fulde af nye muligheder, og det er svært at købe en ny hjemmeside eller en opgradering af den eksisterende. Blandt andet fordi mange i markedet er selvlærte. Men er du en virksomhed uden en fysisk butik, så er din hjemmeside dit største udstillingsvindue, og den er samlingspunktet for din digitale trafik, siger Majbritt Lund og fortsætter:
- På kunderejsen er hjemmesiden det markedsføringstiltag, som allerflest støder ind i. Som forbruger er jeg selv tit så tæt på at købe, men ender med at droppe det, hvis jeg lander på en hjemmeside, hvor det ligner, at der ikke er styr på det.
Og så alt det uden om
Kort sagt er hjemmesiden ifølge Majbritt Lund et dyrt sted at spare. Den kan, når den fungerer, skabe et salg, som ikke kræver lange møder og salgstaler, og der skal heller ikke afgives procenter til andre forhandlere.
Men hvis hjemmesiden først spiller, så opfordrer hun da også til at gribe ud efter de supplerende digitale markedsføringsmuligheder.
- Det vigtigste er, at du finder ud af, hvor dine kunder er, og hvordan du rammer dem bedst og mest effektivt. Her gælder det om at få kigget hele vejen rundt og afdækket de sociale medieplatforme, e-mailmarkedsføring osv., siger Majbritt Lund og slutter:
- For når du møder kunder online, vil deres næste skridt være at besøge din hjemmeside. Derfor får du først noget ud af alt det andet, du laver, både online og in real life, når hjemmesiden er klar til besøg. Og uanset hvor du møder kunderne, er det aldrig nok bare at være der. Alt det du laver, skal have en kvalitet, så kunderne bliver nysgerrige og har lyst til at læse mere om dig.
Vil du have løftet din markedsføringsstrategi?
Brug Erhvervshus Sydjylland som sparringspartner til din handlingsplan, og bliv henvist til de bedste private rådgivere - evt. med tilskud.