Indhold er hentet
Vi er mere klar til eksport, end vi selv tror
Jeg tør godt sige det ret direkte: I Danmark tror virksomheder alt for lidt på, at de er klar til eksport.
Indhold er hentet
Vi holder igen, fordi vi skal lige have optimeret produktet lidt mere eller vi lige skal blive helt klar til det nye marked.
I 30 år har jeg arbejdet med eksport. Jeg har brugt hovedparten af mit arbejdsliv i private virksomheder, hvor min opgave har været at få produkterne bragt ud i verden. De seneste år har jeg hos Erhvervshus Sydjylland hjulpet utallige virksomheder i det sydjyske med at komme i gang med eksport eller få skabt succes på nye markeder.
Danske virksomheder har så meget potentiale, og vi er langt mere klar til eksport, end vi bilder os ind.
Nordtyskland kalder på dig
Lad mig bruge Nordtyskland som et eksempel. Vores naboer syd for grænsen står foran milliardinvesteringer i klima og miljø over de kommende år. Det er meldt ud, at der kommer massive offentlige investeringer.
Nordtyskland er et område, der for mange i det sydjyske ikke er længere væk end Fyn eller Midtjylland. Kulturelt er der heller ikke langt fra Sydjylland til Nordtyskland. Ikke desto mindre ser jeg, at mange virksomheder holder igen med at tage de få skridt mod syd. Tag for eksempel den dygtige producent af vaskeanlæg. De vil energieffektivisere deres maskiner endnu mere, inden de tager det næste eksportskridt. Maskinerne kan nemlig komme til at spare lidt mere energi og vand. Men virkeligheden er, at deres nuværende maskiner allerede er mere energieffektive end det deres kunder i dag har adgang til.
Tilfældet er det samme med virksomheden, der producerer metalkomponenter til vindmølleindustrien. Lidt mere automatisering og så er vi klar til Europa. Men nej, I er klar. I skal blot justere måden, som I kommunikerer jeres værdi til jeres kunder på.
Når jeg er ude at tale med virksomhederne, så ved jeg, at jeg skubber til de historier, de har bygget om sig selv og om sine muligheder. Langt de fleste er simpelthen mere klar, end de selv går og tror. Jeg har den største respekt for, at de forbereder deres salgsfremstød så grundigt, som de gør. Det er bestemt vigtigt at have en plan for sin eksport, men faktum er også, at de snyder sig selv for eksport, og de kan gøre verden grønnere ved allerede nu at rykke ud over grænsen.
Nedbryd grænserne
Min erfaring er, at virksomhederne har brug for at få nedbrudt de grænser, der afholder dem fra eksport. Når de går i deres egen lille verden, kan udlandet vokse sig stort og uoverskueligt. Derfor gælder det om at komme ud at møde folk, der kan gøre eksport enkelt. Det kan gøres på flere måder.
Én måde er hurtigere at komme ud at teste sit produkt i udlandet. En anden er at få opsøgt folk, der kan fortælle, hvordan man kommer i gang. Det er værd at holde øje med de eksport-events og tilskudsprogrammer, som virksomheder løbende har adgang til.
Og så kan jeg kun opfordre virksomheder, som vil have del i de nordtyske milliardinvesteringer i klima og miljø, til at sætte kryds i kalenderen 14. november i år og sætte kursen mod Esbjerg. Her er der nemlig stor eksportkonference, hvor eksperter og virksomheder skaber indsigter i, hvordan du kan komme med i det eksporteventyr. Og igen vil jeg minde om: Virksomheder behøver ikke tænke, at de skal være køreklare til eksporteventyret for at dukke op. Det, der mangler, kan stadig nå at blive forberedt – og måske finder de på konferencen ud af, at de er langt mere klar, end de går og tror …
Klummen er bragt i Erhverv+ 19. september 2024
