Indhold er hentet
Turismen på Rømø udvikles af Big Data
Når vejrudsigten siger vestenvind på Rømø, skal der flere på arbejde på Café Fru Dax. Så stiger salget af is nemlig i caféen. Det har tidligere været blot en formodning, men et nyt ’big data’ projekt bekræfter mavefornemmelse og gør øens turistaktører i stand til at planlægge efter fakta frem for fornemmelser.
Indhold er hentet
27.10.2020
På Rømø er en lang række af øens turistaktører nemlig gået sammen med bl.a. Rømø-Tønder Turistforening, Copenhagen Business School i et stort ’big data’ projekt der netop inddrager mange forskellige datakilder til at give viden om øens turister. Projektet hedder ’Destination Digital’ og er omdrejningspunkt for denne episode.
Her møder vi én af Danmarks førende eksperter inden for big data, Per Østergaard Jacobsen, lektor ved CBS og hovedarkitekten bag ’Destination Digital’, og Per vil gøre os klogere på, hvad ’big data’ er og hvilket potentiale det rummer, når vi taler om turistaktører. Vi taler også med Morten Degn, medindehaver af Fru Dax og hører om deres tilgang til data og hvad de har fået ud af at være med i projektet.
Indhold er hentet
Tjek på Turismen er skabt i samarbejde mellem Dansk Kyst- og Naturturisme og Erhvervshus Sydjylland. Målet er at inspirere alle de virksomheder, som lever af turisme. Her finder du alle episoder af Tjek på Turismen.