Indhold er hentet
Sådan blev en bagermester mangemillionær
Danmark har brug for flere af hans slags, men lysten til at blive iværksætter er mindre end nogensinde. Heldigvis er der nu endnu mere hjælp at hente.
Indhold er hentet
Af Mads Sandemann, direktør i Erhvervshus Sydjylland
Da jeg flyttede til Haderslev i begyndelsen af 1990’erne, opstod et fænomen, som hurtigt blev et samtaleemne i byen. Hver søndag morgen var der lange køer ude foran en bagerforretning, som en ung bagermester fra Fredericia havde overtaget.
Hvad var det, der skete? Steen Skallebæk indførte fra begyndelsen sine egne opskrifter og håndværksmæssige metoder som langtidshævning, der med det samme faldt i mange hadersleveres smag. Efterspørgslen var så stor, at han ikke behøvede at konkurrere på pris, og i løbet af 1990’erne mangedoblede han omsætningen.
I 2001 tog han det næste store skridt. Skråt over for sin daværende bagerforretning fik han opført en ejendom i to etager. Her etablerede han Danmarks første drive-in bageri. Bygningen opført i sorte sten og med mørke vinduesflader var bevidst tegnet i en stil, så den kunne bruges til et forsikringsselskab eller en bank, hvis det viste sig, at Steen Skallebæk – undskyld udtrykket – havde slået et for stort brød op.
Men det blev aldrig aktuelt. For i de følgende år øgede han omsætningen til 42 millioner kroner, og hans indtjening var så god, at han havde et overskud før skat på ti kroner for hver ekspederet kunde i butikken. Det var en succes, der gav genlyd helt oppe i Norge, hvor en kapitalfond besluttede sig for at bruge 200 millioner kroner på at overtage både Steen Skallebæks forretning og Lagkagehuset i København drevet af Ole Kristoffersen.
Lagkagehuset kom til at lægge navn til den store kæde med i dag 140 butikker. De to bagermestre var med til at bygge kæden op, indtil de i 2017 blev købt ud. Denne iværksætterhistorie interviewede jeg i onsdags Steen Skallebæk om foran 40 sponsorer fra superligaklubben Sønderjyske Fodbold. Hvad Steen Skallebæk laver i dag, og hvad han har lært af sit væksteventyr, kommer jeg tilbage til.
Dagen før mit interview med Steen Skallebæk handlede det for mit vedkommende også om iværksætteri. For i tirsdags var jeg sammen med et par hundrede andre inviteret til åbningen af Sønderborg Energy & Tech Startup, forkortet STEAR. Anført af Danfoss er der i Sønderborg-området i forvejen 9000 job og 4 milliarder kroner i omsætning inden for produkter, der kan reducere forbrug af energi og andre ressourcer.
Det er ambitionen, at denne klynge skal blive endnu større. STEAR skal give innovative iværksættere direkte adgang til eksperter. Dermed kan iværksætterne få hjælp til alt fra produkt- og forretningsudvikling til netværk og investorer, så de udvikler sig til vækstvirksomheder.
Chefen for SDU i Sønderborg, dekan Henrik Bindslev, fortalte ved åbningen meget begejstret om, hvordan universitetet i Odense har været med til at skabe en robotklynge med over 100 virksomheder i den fynske hovedstad. Det er derfor ikke tilfældigt, at den tidligere direktør for Odense Robotics-klyngen, Mikkel Christoffersen, er ansat som den første direktør for STEAR i Sønderborg.
I Sønderborg har SDU Danmarks hurtigst voksende universitetscampus med 2000 studerende og en årlig vækst på 40 procent. SDU spiller derfor en central rolle i STEAR, hvor de andre partnere er kommunen, Linak-koncernen og BMC-fonden, som ejer Danfoss.
Det nye initiativ i Sønderborg taler direkte ind i én af de største udfordringer for Europa, som blev beskrevet sidste år i en rapport skrevet af den tidligere direktør for den europæiske centralbank, italieneren Mario Draghi: Der er masser af forskning og ideer, men vi er langt bagefter Kina og USA, når det gælder om at omsætte innovation til kommercielle succeser.
Desuden er der i Europa alt for mange bureaukratiske byrder for virksomhederne. På den baggrund vedtog Folketinget sidste år en iværksætterpakke, der skal give bedre adgang til kapital, fjerne bøvl og skabe flere iværksættere i hele Danmark. Blandt de mange indsatser har Folketinget besluttet, at hvert af landets seks erhvervshuse fra i år skal ansætte en såkaldt iværksætterguide.
Iværksætterguiderne skal bidrage til på landsplan at fordoble antallet af 0-3-årige virksomheder, som modtager erhvervshusenes kerneydelse. Den er specialiseret vejledning inden for bæredygtighed, digitalisering, eksport og generel forretningsudvikling. Erhvervshusene er valgt, fordi data fra Erhvervsstyrelsen viser, at iværksættere to år efter endt specialiseret vejledning i et erhvervshus klarer sig bedre end en kontrolgruppe: 34 procents vækst i beskæftigelse mod 21 procent i kontrolgruppen og 60 procents vækst i omsætning mod 50 procent i kontrolgruppen.
I Erhvervshus Sydjylland har vi ansat en iværksætterguide fra 1. marts. Det er Anne Beck Henriksen, der blandt andet har drevet egen virksomhed, været eksportchef og lige nu arbejder hos Innovationsfonden. Hun skal i et tæt samarbejde med de 12 lokale erhvervskontorer og andre aktører i Sydjylland bidrage til, at vi får skabt flere levedygtige iværksættere med vækstpotentiale.
Det er ikke nogen nem opgave, da lysten til at blive iværksætter desværre er mindre end tidligere, ikke mindst på grund af den høje beskæftigelse. Men det er en vigtig opgave, da vores fremtidige velfærd i høj grad skal basere sig på nye virksomheder, som skaber job og skatteindtægter.
Indhold er hentet
Jeg lovede tidligere i min fortælling at vende tilbage til Steen Skallebæk, der fra at være en almindelig ung bagermester er blevet en succesfuld forretningsmand. Han havde i sit seneste regnskab en egenkapital på 323 millioner kroner. Steen Skallebæk bor stadig i Haderslev, og han arbejder stadig på højtryk.
Blandt andet sammen med sin mangeårige forretningspartner, Ole Kristoffersen, i form af kæden Copenhagen Coffee Lab. Den består af 26 cafeer i København, Tyskland, Portugal og Frankrig, hvor der bydes på kaffe, brød og kager.
Og hvad har Steen Skallebæk så lært gennem sin lange karriere?
At det vigtigste er god mandskabspleje og stærke samarbejdspartnere. At sørge for at have medarbejdere, som får ansvar og er motiverede for at gøre sig umage hver dag. Og at sørge for at have langvarige relationer til samarbejdspartnere, som altid er klar til at finde de bedste løsninger.
Klummen er udgivet på JV 8.2.2025