Indhold er hentet
Nye digitale tider i bageriet
Vadehavsbageriet fik digital lagerstyring, og ejer Jytte Kruse er glad for at få mere tid til udvikling
Indhold er hentet
I de fleste små og mellemstore virksomheder kender ejerne alt til, at de administrative opgaver bare vokser og vokser på kontorbordet. Samtidig stiger længslen efter at få frigivet tid til produkt- og forretningsudvikling og alt det andet sjove.
– Ja, det kan jeg i den grad genkende, siger Jytte Kruse, der sammen med sin mand Leif Kruse, driver Vadehavsbageriet i Vester Vedsted ved Ribe. Siden 1996 har det været engrosbageri, der producerer bake-off brød til dagligvarehandelen i Danmark.
– Størstedelen af min tid var på kontoret, men jeg vil hellere have mere tid til også at være i vores udviklingsafdelingen og skabe nye produkter til vores kunder, siger Jytte Kruse.
God starthjælp …
Jytte Kruse lægger ikke skjul på, at de i flere år har haft et ønske om at digitalisere deres virksomhed, og hun har løbende fået henvendelser fra leverandører, som har tilbudt den ene og den anden form for løsning.
– Vi ville have en bedre lagerstyring, så jeg kan få frigivet tid, og de data, som gennem 32 år ellers kun har været i mit hoved, kan køre uafhængigt af mig, siger Jytte Kruse.
Jeg var ikke skarp og specifik nok til at se hvilken vej, vi skulle gå. Derfor var det en stor hjælp for mig, at få sparring fra Business Esbjerg og Erhvervshus Sydjylland.
– Vi fik hjælp til at gøre det hele klar med ansøgningerne, så vi kunne blive godkendt til at få tilskud til vores digitalisering. Jeg er jo uddannet bager, så alt kontorarbejde er selvlært. Derfor er det så godt, at nogen guider dig.
I det hele taget har det været positivt for Jytte Kruse at opleve, hvordan det har været gnidningsfrit at bruge erhvervsfremmesystemet.
- Det er forløbet over al forventning. Der har også været et super fint samarbejde mellem Business Esbjerg og Erhvervshus Sydjylland, og det betyder, at jeg ikke har skullet bruge tid på det.
Indhold er hentet
Effekten lige om hjørnet
Det vestjyske bageri fik en løsning, som kan håndtere økologiregnskabet, som tidligere tog enormt lang tid.
- Vi får nu et system, hvor råvarerne scannes ind, når vi tager dem i brug, og så kan vi helt automatisk trække økologiregnskab ud og levere sporbarhed, når vores kunder efterspørger det, siger Jytte Kruse.
For Vadehavsbageriet mundede processen også ud i et nyt ERP-system, som er medvirkende til, at det mere end 100 år gamle bageri, trådte ind i en ny æra.
Internt kan vi mærke, at mange af vores arbejdsgange bliver meget nemmere, og vi kan levere endnu bedre data til vores kunder.
– Og dem, som ønsker det, kan vi lave et digitalt dataflow med. Her har vi allerede nogle, som klapper i deres hænder over den mulighed, siger hun.
Indhold er hentet
Om Vadehavsbageriet
Etablereret i 1885 som bagerbutik i Vester Vedsted ved Ribe. I 1990 overtog Jytte og Leif Kruse Vadehavsbageriet. Fra at have været et lokalt bageri med daglige brødleverancer til lokalbutikkerne, blev Vadehavsbageriet i 1996 rent engrosbageri med bake-off produktion til dagligvarehandelen og foodservice i hele Danmark. 50 procent af bageriets produktion er økologisk. Læs mere på: www.vadehavsbageriet.dk
Søg tilskud til din digitalisering
Drømmer du ligesom Vadehavsbageriet om at skabe en god digital udvikling? Se dine muligheder for at få gratis sparring eller måske søge tilskud til dit næste digitale projekt.
Har du spørgsmål? Ta' fat i os!
Støttet af: