Han brænder for ejerledere
STAFETTEN: Søren Lerche Jacobsen har dedikeret sit liv til netværket Jonathan, hvor ejerledere finder ud af, at lederskab ikke er en rolle men et liv.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
STAFETTEN: Christian Iversen, HR-direktør, i Blue Water Shipping, ser en virksomheds kultur og værdier som det mest dyrebare, den ejer
Indhold er hentet
Hvad er det mest kostbare i din virksomhed?
Spørger du Christian Iversen, HR-direktør i Blue Water Shipping i Esbjerg: Dine værdier og din kultur.
Om du er lille eller stor, arbejder i industrien, handel eller service, så er værdi- og kultursættet det, som din virksomheds overlevelseskraft står og falder med – og vejen til at tiltrække talenter. Det gælder også i Blue Water Shipping.
Indhold er hentet
- Vi er i en branche, hvor rigtig mange kan lave det, som vi gør. Vi er ikke unikke. Kun på vores kultur og vores værdier, adskiller vi os, og det er vores vigtigste konkurrenceparameter, siger Christian Iversen, der for halvandet år siden kom til Blue Water Shipping i Esbjerg efter otte år som topleder i B&O og inden da hos LEGO Group.
Nok engang er han kommet til en virksomhed og en branche, hvor forandringerne står i kø. For et par år siden overgik Blue Water Shipping fra at være ejerledet til at være professionelt ledet. Virksomheden vokser pænt og har i dag 1.800 ansatte på 60 kontorer over hele verden, heraf 400 medarbejdere i Esbjerg.
- Forandring og transformation tiltaler mig, og for mig er den vigtigste opgave at sikre, at vi bevarer vores kultur i en verden, som konstant forandrer sig, og hvor vi vokser, siger Christian Iversen.
Han er imponeret over det værdisæt, han er trådt ind i hos Blue Water Shipping. Skåret ind til benet har Esbjerg-virksomheden tre kernekendetegn: Det udtalte kundefokus, entrepreneurship og viljen til altid at gå den ekstra mil blandt medarbejderne.
- De dimensioner skal vedblive at være vigtige, så alle vores ledere bærer dem og italesætter dem. Det er de værdier, som sikrer vores sammenhængskraft, siger Christian Iversen og fortsætter:
- Værdierne skal være så stærke, at de er en guide for dig som leder og medarbejdere i enhver situation. Og når lederen er væk, skal medarbejderne kunne søge tilflugt i værdierne, siger Christian Iversen.
Når han kigger ud over erhvervslandskabet i Sydjylland, så er han ikke i tvivl om, at det netop er på værdierne, at fremtidens konkurrencefordel gemmer sig.
- Det er et kendetegn for virksomhederne i vores region, at de har en stærk sammenhængskraft, siger Christian Iversen.
Og SMV’erne står særligt stærkt i deres kultur og værdisæt, påpeger han.
- Ofte er det virksomheder, hvor kulturen er udsprunget af ejerens person og personlighed. Og den kultur skal hele tiden udvikles, for det udgør værdi, den dag virksomheden skal sælges, eller ejerlederen ikke selv længere er leder men måske kun ejer, siger Christian Iversen.
Han ved godt, at mindre virksomheder ikke har en HR-afdeling til at varetage kultur- og værdiarbejdet, men for SMV-lederne handler det først og fremmest om et fokus, påpeger Christian Iversen:
- Du skal naturligvis sikre dig, at du har ledere, som er enig i din ledelse og i virksomhedens værdisæt. Dernæst gælder det om at få indkredset, hvad der er den gode leder og sikre, at de får den rette kompetenceudvikling.
Men her stopper det ikke. Set med Christian Iversens øjne skal alle ledere kende virksomhedens kultur indefra. Derfor kan det være vigtigt, at kolleger i en periode bytter job.
- Det kan være, at salgschefen i to år skal være produktionschef. Det kan godt være, at du så går på kompromis med fagligheden, men du vinder på kulturen, siger Christian Iversen.
Og med det udtalte værdi- og kulturfokus sikrer du dig også fremtidens arbejdskraft, påpeger han.
- Der er stor konkurrence om fremtidens arbejdskraft, og skal du tiltrække de rette talenter, så skal de se og mærke en kultur, som de har lyst til at være en del af.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
Næste gang
Christian Iversen giver stafetten videre til Lars Bilde, HOP Group i Vejle.