Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Mærsk-direktør sætter grøn kurs sammen med sydjyske medspillere

STAFETTEN: I Mærsk er målet en klimaneutral flåde i 2040, og om blot et år bliver det første klimaneutrale skib søsat. Hos Mærsk Container Industry i Tinglev driver Søren Leth Johannsen, nytiltrådt CEO, den grønne agenda og ser en stor værdi i samspillet med sydjyske partnere

Indhold er hentet

De grønne ambitioner er tårnhøje hos den danske logistikgigant Mærsk. Som det første rederi i verden meldte de i 2018 ud med en grøn målsætning om en klimaneutral flåde i 2040. Næste år – syv år tidligere end planlagt – regner Mærsk med at sende verdens første klimaneutrale containerskib ud på havet.

– Det er dén grønne målsætning, som vi i Tinglev spiller ind i, siger Søren Leth Johannsen, der netop er blevet udpeget til ny CEO for Mærsk Container Industry (MCI) efter 17 år som CCO.

Og han glæder sig over at være trådt i spidsen i en koncern, hvor den grønne målsætning er utvetydig.

– Det er super fedt at drive den grønne agenda, siger Søren Leth Johannsen.

Indhold er hentet

Grønt køl

Søren Leth Johannsen står i spidsen for Mærsk-koncernens udvikling og produktion af kølecontainere. Indtil 2006 blev der både udviklet og produceret containere i Tinglev, men siden er produktionen rykket til Kina, hvor den beskæftiger 2.000 medarbejdere. I dag er der 100 ansatte i Tinglev, hvoraf en stor del tilhører udviklingsafdelingen.

– På kølecontainermarkedet har vi i MCI været langt fremme i forhold til energioptimering, så vores kølemaskiner bruger minimal energi, siger Søren Leth Johannsen og nævner den revolutionerende Star Cool-teknologi, som de lykkedes med i Tinglev allerede i 2005.

Konkurrenter køber

Med en stempelkompressor der som den første kølemaskine i verden styres af frekvensomformer, var køleanlægget 30 procent mere effektivt end konkurrerende maskiner, og den dag i dag er løsningen stadig den med det laveste strømforbrug på markedet.

– Vores Star Cool kølemaskine bruger mindre strøm end en føntørrer til håret, når lasten har nået dens temperatur, siger Søren Leth Johannsen, der kan konstatere, at det ikke kun er Mærsk, som har gavn af løsningen.

– Vores kølemaskiner bliver også købt af Mærsk-konkurrenter, og det vidner om, at vi er langt fremme med vores løsningen og leverer en god service.

Den konstante optimering

Med de ambitiøse ’ESG’-målsætninger (Environment - miljø), Social (samfund) og Governance (ledelse) er der hele tiden fokus på at styrke den grønne strategi hos MCI i Tinglev. Lige nu arbejdes der i udviklingsafdelingen intenst på at få udviklet kølemaskiner der opererer med kølemidler, som ikke udleder drivhusgasser.

– Faktisk udgør selve kølecontaineren kun et CO2-aftryk på omkring 6 procent af den samlede fremstilling, fra udvindingen af råvarerne til udleveringen fra fabrikken. Så vores vigtigste bidrag er at sikre vores produkter holder længst muligt og udleder så lidt som muligt i drift, siger Søren Leth Johannsen.

For Mærsk ligesom for andre virksomheder er den grønne udvikling nøje forbundet med den digitale udvikling.

– En af de store udfordringer med kølecontainere i dag – som udgør cirka 10 procent af den samlede last på skibe – er, at de ikke udnyttes effektivt. De store rederier kan have kølecontainere, som kun bliver anvendt 4-5 gange – eller 120-160 dage - om året. Vi kan levere data om containernes placering og tilstand, så de bliver anvendt effektivt. Det betyder en langt højere udnyttelse og igen mindre behov for produktion af nye kølecontainere, siger Søren Leth Johannsen.

Indhold er hentet

Sydjysk hjemmebane

MCI lægger ikke skjul på, at virksomheden har en gunstig placering i det sydjyske med kompetente samarbejdspartnere, som bidrager til den grønne udvikling. Det er sydjyske virksomheder, som leverer speciallavede løsninger til Mærsk, men som Søren Leth Johannsen ikke taler om som underleverandører.

– Vi dyrker meget partnerskaber, siger han.

Og er man Mærsk-partner, skal man også leve op til de bæredygtighedsstandarder, som Mærsk-koncernen opererer efter.

– På den måde sætter vores grønne målsætninger sig også aftryk hos vores samarbejdspartnere, siger han.

Indhold er hentet

Om Søren Leth Johannsen

Nyudnævnt CEO for Mærsk Container Industry pr. 1. november 2022. Har arbejdet hos Mærsk i 25 år.

I de første år hos Mærsk Broker og siden 2005 hos Mærsk Container Industry, som henholdsvis Senior Director og Chief Commercial Officer (CCO). Søren Leth Johannsen har arbejdet en årrække for Mærsk i udlandet, bl.a. i Hong Kong og Singapore.

Læs mere om virksomheden herÅbner link i ny fane .

Indhold er hentet

Næste gang

Søren Leth Johannsen giver stafetten videre til Martin L. Petersen, adm. direktør & CEO hos Frøslev Træ.