Han brænder for ejerledere
STAFETTEN: Søren Lerche Jacobsen har dedikeret sit liv til netværket Jonathan, hvor ejerledere finder ud af, at lederskab ikke er en rolle men et liv.
Indhold er hentet
Indhold er hentet
STAFETTEN: Mads Sandemann, chefredaktør på JydskeVestkysten og bopæl i Haderslev, har i mere end 30 år brændt for den journalistiske formidling. Han konstaterer, at lokalt erhvervsstof er et læserhit
Indhold er hentet
Energien i stemmen er entusiastisk. Hvad enten han taler om sydjysk erhvervsliv, sport eller bosætningsudfordringer, så er engagementet ikke til at tage fejl af.
– Jeg næres af at være steder, hvor jeg bruger min begejstring, siger Mads Sandemann, der i mere end 30 år har været på JydskeVestkysten, de sidste seks år som chefredaktør for det medie, hvor han oplever, at han får afløb for sin passion.
– Noget af det, som jeg rigtig godt kan lide på vores avis er, at vi er så tæt på vores læsere, og det, vi skriver, betyder noget for dem, siger Mads Sandemann, der konstaterer, at digitale jv.dk har næsten lige så mange brugere som Jyllands Postens digitale jp.dk.
– De er et landsdækkende medie, hvor vi kun dækker 10 procent af Danmark. Det fortæller noget om, at godt lokalstof er noget af det, som virkelig interesserer.
Padel og den sydjyske favoritklub
To af de områder, som alle dage har fanget Mads Sandemann som journalist, er sport og erhvervsstof. Han startede sin journalistiske karriere på JydskeVestkysten med seks år som sportsjournalist, og sporten griber ham stadig på det personlige plan.
– Jeg spiller padel tennis et par gange om ugen, siger han og afslører samtidig, at på fodboldfronten er Liverpool FC og SønderjyskE favoritklubberne.
– I JydskeVestkystens område har jeg den aftale med min chef, esbjergenseren Peter Orry, at han holder med Esbjerg fB, mens jeg som bosiddende i Haderslev holder med SønderjyskE, smiler han med den ligelige lokale fordeling af sol og vind.
Indhold er hentet
Erhvervsliv med sportens passion
Efter årene som sportsjournalist kastede han sig over erhvervslivet i det sydjyske i 10 år. De to felter har lighedspunkter.
– Der er meget begejstring i både sporten og i erhvervslivet, for eksempel hos ejerledere, siger Mads Sandemann og giver et indblik i, hvad det er, han finder så interessant ved som journalist at træde ind i en virksomhed.
– Udefra kan du måske tænke godt tænke, ”hvordan kan det her være interessant?”. Men når du så kommer ind og hører dem fortælle om, hvad de laver, så mærker du entusiasmen. Det er livsværk, de skaber nye produkter, og der er en fremdrift, som jeg finder spændende.
Læserne også vilde med erhverv
Mads Sandemann kan samtidig konstatere, at det ikke kun er ham, som finder det sydjyske erhvervsliv interessant. Da han tilbage i start 00'erne arbejdede som erhvervsjournalist, fandtes der kun papiravis. Her havde man ikke en reel viden om, hvordan læserne opfattede erhvervsstoffet.
– Vi havde nok en forestilling om, at erhvervsstof primært var for de indviede. I dag, hvor vi er digitale og har 180.000 daglige brugere, kan vi se, at erhvervsstof er noget af det, der virkelig bliver læst, siger Mads Sandemann og fortsætter:
– Mange er interesserede i virksomhederne i området. Du kan ikke bare gå hen og banke på døren og sige ”Hvad laver I?” Der er en nysgerrighed på, hvordan det går den lokale virksomhed. Det er både lokal stolthed over dem, der klarer sig godt, og det at være opdateret om, hvordan det går for områdets erhvervsliv. Læserne er vilde med historier, der er båret frem af mennesker med noget på hjerte.
Kom med et tip!
Hvor det tidligere i høj grad var landsdelens store virksomheder, som løb med spaltepladsen, så har Mads Sandemann og hans kolleger i lige så høj grad blikket rettet mod de mindre lokale virksomheder, som hver dag knokler.
– De mindre virksomheder udgør rygraden i erhvervslivet i vores landsdel, og det er vigtigt, at vi har øjnene rettet mod dem, siger Mads Sandemann.
Sammen med Erhvervshus Sydjylland har han og JydskeVestkysten taget initiativ til ”Den Sydjyske Erhvervspris”, der for første gang i år skal uddeles til de små og mellemstore virksomheder, som har gjort sig særlig bemærket inden for grøn omstilling, digitalisering og eksport.
– Vi skal have succeserne frem i lyset, og vi ved, at det inspirerer vores læsere, siger Mads Sandemann, der opfordrer de sydjyske virksomheder, som normalvis lever et stille liv, til at banke på hos den lokale avisredaktion, når de har gode historier.
– Vi vil rigtig gerne modtage tip. Der er gode historier, som trænger til at blive fortalt. Er du udfarende, har du mulighed for at påvirke mediebilledet, siger Mads Sandemann.
Indhold er hentet
Om Mads Sandemann
Chefredaktør på JydskeVestkysten siden 2016. Er uddannet journalist og kom til JydskeVestkysten allerede i 1992 og arbejdede de første seks år som sportsjournalist. Dernæst erhvervsjournalist fra 1998-2008 og siden lokalredaktør i Haderslev frem til 2016. Oprindeligt fra Aarhus og har boet i Haderslev uafbrudt siden 1992.
Indhold er hentet
Næste gang
Mads Sandemann giver stafetten videre til Eva Mærsk, specialkonsulent og ph.d., work-live-stay, med speciale i unges valg af bosætning.