Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Jeg er bare en glad fiskemand

Steffen Tvilling har fra barnsben været en del af Fiskehallen. Han har en dyb viden om fisk og bæredygtighed, men de nye grønne krav og klimaudfordringer krævede en anderledes tilgang.

Indhold er hentet

Hver morgen klokken to er Steffen klar på Nordhavnen i København for at sælge fisk. Det har han gjort hele sit liv, først med sin far og senere sin farfar. Som direktør for Fiskehallen Tvilling A/S har han altid haft hænderne i driften og dermed opbygget stor erfaring med fisk og forretning.

– Mine styrker ligger i at drive en virksomhed, for det har jeg set min far og farfar gøre hele mit liv. Min viden om bæredygtighed er stor, men klima er ikke min spidskompetence, siger han med et smil.

Indhold er hentet

Klar til fremtiden

Da kunderne begyndte at fokusere mere på klima, blev det tydeligt for Steffen, at Fiskehallen måtte følge med.

– Virksomheder har et stort ansvar for klimaet. Det er en af vor tids største udfordringer, og på et tidspunkt bliver vi alle nødt til at tage det alvorligt. Den hjælp, vi fik, gjorde, at vi kunne starte allerede nu og sikre, at det blev gjort grundigt. Det kunne jeg ikke have klaret alene, og det er en tryg følelse at være godt klædt på.

Særligt i fødevarebranchen mener Steffen, at det er vigtigt at tage ansvar.

– Vores kunder er kantiner, fiskehandlere og restauranter, hvor bæredygtighed og klimaaftryk betyder meget. Vi handler med store kæder, som allerede har fokus på disse områder, så vi er nødt til at være på forkant, siger han.

Da fokus skiftede til klimaaftryk, søgte Steffen rådgivning.

– Tidligere var bæredygtighed i forhold til fisken som fødevare i fokus, og det har jeg styr på. Men nu er klimaaftryk kommet i centrum. Jeg fandt ud af, at Erhvervshuset havde adgang til EU-midler, og vi valgte at tage imod den mulighed.

CO2-aftryk på hver fisk

Steffens kunder efterspørger i stigende grad information om CO2-aftryk.

– Hvis jeg sælger otte kilo rødspættefileter til en kunde, vil fakturaen nu vise klimaaftrykket pr. kilo for netop den fisk.

Allerede under rådgivningsforløbet har Fiskehallen modtaget over 40 forespørgsler fra kunder, der ønsker denne dokumentation.

– Det er fantastisk at komme i gang med den grønne omstilling og få kompetencer, vi kan bruge fremadrettet. Det giver os også en fordel i markedet. Jeg er stolt over, at vi tager dette skridt og allerede nu kan tilbyde en løsning, der gavner både klimaet, kunderne og os selv.

En effektiv proces

Forløbet med rådgiverne har været langt mindre tidskrævende, end Steffen havde frygtet.

– Det er sjældent, jeg har oplevet en så god proces. Jeg har kunnet læne mig tilbage og være tryg ved, at det blev gjort ordentligt. Vores rådgiver havde fuldstændig styr på det og trak på et netværk af eksperter. Jeg ville aldrig have nået i mål alene, for jeg er jo ikke ekspert. Jeg er bare en glad fiskemand, der kender til fisk.

Selvom han i starten var skeptisk over, hvor mange ressourcer og hvor meget tid, det ville kræve, er han nu kun positiv.

Vi har sparet tid og penge ved at få hjælp, og det har været det hele værd. Forløbet har givet os lyst til at arbejde videre med grønne kompetencer. Det her stopper ikke her.

Indhold er hentet

Går din grønne omstilling også op i fisk?

Book et møde med os til en gratis snak eller gå på opdagelse i dine muligheder. 

Se dem her

Støttet af: