Indhold er hentet
Hvordan går det med din krise-selvtillid?
En ny undersøgelse fra Syddansk Universitet viser, at såkaldt krise-selvtillid er høj blandt de danske erhvervsledere.
De to SDU-forskere, professor Kim Klyver og lektor Suna Løwe Nielsen, har undersøgt danske erhvervslederes krise-selvtillid i efteråret 2021 ovenpå to corona-bølger.
Indhold er hentet
Er du typen, som bliver forsigtig og afventende, når krisen rammer, eller har du modet til at handle og finde nye veje?
Det er et vigtigt spørgsmål at stille dig selv, påpeger Kim Klyver, professor i entreprenørskab ved Syddansk Universitet, som sammen med lektor Suna Løwe Nielsen står bag en ny rapport om såkaldt krise-selvtillid hos danske erhvervsledere.
- Kriser er blevet mere og mere almindelige. Det er ikke bare en undtagelsestilstand. Kriseledelse er derfor også blevet til en hverdagsledelse, som det er vigtigt, at du mestrer, siger Kim Klyver og nævner, hvordan corona, krigen i Ukraine og klimakrisen er eksempler på udefrakommende kriser, der ikke uden videre slipper taget.
Og den øgede krisetilstand kalder på det nye begreb indenfor ledelse, krise-selvtillid.
- Al forskning viser, at selvtillid er afgørende for, om du har handlekraft, når du bliver udsat for pres. Derfor er krise-selvtillid vigtigt at have med i rygsækken for nutidens ledere, siger Kim Klyver.
Ledere med selvtillid
De to forskere har han gennem en spørgeskemaundersøgelse afdækket, hvordan danske erhvervsledere i små og mellemstore virksomheder har reageret på de seneste års coronakrise. Og det ser generelt godt ud, påpeger de to forskere.
- Krise-selvtilliden er høj blandt danske erhvervsledere. De har stor tillid til deres egne kompetencer og en stor tiltro til, at de kan håndtere fremtidige kriser, siger Suna Løwe Nielsen.
Men, påpeger hun, så rummer tallene en væsentlig nuance, som kalder på opmærksomhed.
- Lederne har størst selvtillid i forhold til, hvordan de undgår en krise og mindre selvtillid til at kunne udnytte store kriser. Det betyder, at de ved, hvordan de klarer sig helskindet igennem, men ikke nødvendigvis udnytter krisen proaktivt.
Bokseren og cykelrytteren
Forskerne bruger billeder fra sportens verden til at tydeliggøre, hvordan de danske virksomhedsledere forholder sig – og hvad der er udfordringen. Der er den defensive bokser, som forsvarer sig mod hårde angreb med gode parader, og så er der den mere angrebslystne. Der er Tour de France-cykelrytterne, som ser et bjerg som en forhindring, andre som en mulighed for at angribe og stikke af.
- Når du står foran noget, som du synes er hårdt eller måske endda umuligt, så kan du vælge at forsvare dig eller angribe. Når du vælger den proaktive handling, opbygger du selvtillid. Kæmper du dig defensivt igennem, tappes du langsomt for kræfter, siger Kim Klyver.
Vinder under krise
De to forskere er af den klare opfattelse, at danske SMV-ledere generelt står godt, når det kommer til krise-selvtilliden. Men den proaktive tilgang til kriser mener de, at der er al mulig grund til at skrue op for.
- Vi skal bruge kriser bedst til at vinde nyt terræn eller finde nye gode veje. Og leder du efter den parole, så bliver det også en del af virksomhedens egenfortælling, som i sig selv giver styrke, siger Suna Løwe Nielsen.
Samtidig kommer hun også med en påmindelse til de virksomhedsledere, som har en tendens til at agere for selvtillidsfuldt under kriser.
- Er du den type, så er der også en risiko for, at du hopper ud i noget, som kan gå galt. Vi ser fra vores undersøgelse, at denne type ledere skal passe på med ikke at være for impulsive.
Indhold er hentet
Om undersøgelsen
To SDU-forskere, professor Kim Klyver og lektor Suna Løwe Nielsen, har undersøgt danske erhvervslederes krise-selvtillid i efteråret 2021 ovenpå to corona-bølger. Undersøgelsen er finansieret af Industriens Fond og laves i samarbejde med SMVdanmark, Erhvervshus Sydjylland og Business Kolding. Mini-rapport om krise-selvtillid kan læses her.