Indhold er hentet
Her er potentialerne for sydjysk erhvervsliv i 2022
Et årsskifte er altid en god lejlighed til at reflektere. Hvad gik godt i det forgangne, og hvad skal vi forbedre i det kommende år? Indenfor vores optik i Erhvervshus Sydjylland handler det selvfølgelig primært om de sydjyske virksomheder. Hvad har vi fokuseret for meget på, og hvad skal vi fokusere mere på?
Indhold er hentet
Af Jacob Chr. Nielsen, CEO i Erhvervshus Sydjylland
Et årsskifte er altid en god lejlighed til at reflektere. Hvad gik godt i det forgangne, og hvad skal vi forbedre i det kommende år? Indenfor vores optik i Erhvervshus Sydjylland handler det selvfølgelig primært om de sydjyske virksomheder. Hvad har vi fokuseret for meget på, og hvad skal vi fokusere mere på?
Alle er nok enige om, at det ville være rart med mindre fokus på pandemi og Covid-19 i den kommende tid. Og lad os da endelig håbe på det – det er jo desværre svært at kontrollere. Men når det er sagt, er det værd at fremhæve, at 2021 faktisk ikke har været et skidt år for erhvervslivet generelt.
70 procent af de sydjyske virksomheder svarede, at deres økonomiske situation var ’god’ eller ’meget god’, da Erhvervsstyrelsen i efteråret lavede deres halvårlige temperaturmåling blandt de små og mellemstore virksomheder (SMV’er). I den tilsvarende måling i foråret var andelen 64 procent.
Fart i økonomien giver mangel på ledige hænder
Selvfølgelig er der brancher, som har det sværere end andre, og som er hårdere ramt af pandemien og nedlukningerne end andre. Men generelt går vi ind i 2022 med et rigtigt godt afsæt og tro på fremtiden blandt de sydjyske virksomheder.
Det præger også billedet af udfordringerne, at vi i højere grad er i en situation, hvor vi kigger på risikoen for overophedning af økonomien end recession og tilbagegang.
For eksempel er mangel arbejdskraft et kæmpe tema lige nu. I foråret forventede 15 procent af de sydjyske SMV’er at ansætte nye medarbejdere i det kommende halvår; i efteråret var andelen vokset til 20 procent.
Det giver allerede nu massive udfordringer med flaskehalse og mangel på ledige hænder. Det skal vi adressere tydeligere og bedre i det kommende år. Der findes løsninger og ideer til at drible uden om de værste udfordringer (se erhvervsklummen i JV 27. nov.), men vi skal blive endnu bedre til at dele de gode ideer og sætte dem i spil.
Alle gode kræfter må forene sig i at bringe det internationale mindset højere på de sydjyske virksomheders dagsorden.
Vækst i internationalisering
Kigger vi på potentialerne for vækst, er det svært at komme udenom eksporten. Der er jo nærmest uendelige vækstmuligheder for de virksomheder, der evner at sigte og ramme internationalt. Desværre er det kun 10 procent af de sydjyske SMV’er, der arbejder med internationalisering af deres virksomhed – mod 16 procent på landsplan.
Det er faktisk et alarmerende tal og en udfordring, der skal tages meget seriøst i 2022 og de kommende år. Alle gode kræfter må forene sig i at bringe det internationale mindset højere på de sydjyske virksomheders dagsorden. Og her sætter vi os gerne i spidsen fra Erhvervshusets side. Konferencer, webinarer, artikler og netværk skal sammen med praktiske værktøjer og målrettede tilskudsprogrammer bane vejen for, at stadigt flere sydjyske virksomheder tænker i ’verdensklasse’ frem for lokal succes – og ganske ofte viser det sig, at forskellen faktisk ikke er så stor.
Heldigvis er potentialet i at tænke internationalt ikke u-erkendt blandt virksomhederne. 60 procent af de sydjyske virksomheder efterspørger rådgivning om internationalisering og orientering mod ulandet. Det er faktisk det mest efterspurgte rådgivningstema blandt vores virksomheder. Så lad os endelig komme i gang straks i det nye år!
Nu skal vi høste!
De næste rådgivningstemaer på de sydjyske virksomheders ønskeliste er digitalisering og automatisering samt innovation.
Som landsdelens fælles erhvervshus er vi klar til at hjælpe med at løfte disse og mange andre potentialer. Alle virksomheder kan trække på vores dygtige specialister til sparring og vejledning. Og ganske ofte kan vi hjælpe virksomheden til at finde konkrete tilskudsmuligheder eller eksterne rådgivere, som kan hjælpe virksomheden videre – og typisk begge dele.
Cirka en tredjedel af de sydjyske virksomheder kender os stadig ikke, her hvor vi går ind i vores fjerde leveår som erhvervshus. Og selvom det er bedre end landsgennemsnittet for alle seks erhvervshuse, har vi ambitioner om at nå endnu bredere ud i 2022 såvel som de kommende år. Potentialerne er der – nu skal vi høste!