Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Nyhed | 30. maj 2022

Han savner plastik-nuancer

Johnny Nielsen er direktør for plastproducenten International Bag Industry i Vojens, som er i fuld gang med den grønne omstilling, men direktøren efterlyser flere perspektiver i forhold til den udskældte plast.

Indhold er hentet

Plastikken får i disse år ofte hårde ord med på vejen. Et materiale, der er svært nedbrydeligt og som bl.a. flyder i verdenshavene. Johnny Nielsen, direktør hos plastproducenten International Bag Industry (IBI), er ikke uenig i problematikken, men han savner alligevel et mere nuanceret blik.

- Plast har den egenskab, at vi kan bruge den igen og igen. Når vi laver plastikposer, er det af genanvendt plast, og vi har ingen spildprodukt. Den granulat, som ikke er af høj nok kvalitet til en plastpose, bliver eksempelvis anvendt til at støbe køreplader til byggepladser, siger Johnny Nielsen.

I det hele taget hæfter han sig ved, at det er svært at forestille sig en verden uden plastik.

- Plastbakker til mad blev opfundet, fordi det var et let materiale, og det var nemt at pakke ind i. I en bil udgør plast godt 50 procent. På sygehusene er plast uundværligt, og det er vel de færreste danskere, som kan forestille sig en verden uden legoklodser, siger Johnny Nielsen.

Plast får genoplivelse

IBI-direktøren ser ikke fremtidens grønne udvikling som et spørgsmål om en verden med eller uden plast. Målet er at finde ud af at genanvende og producere plastikken bedst muligt.

- Plastproducenter i Danmark arbejder målrettet på at opnå en højere og højere genanvendelse. Og jeg er helt sikker på, at jo længere vi kommer i den proces, jo mere populær bliver plastikken igen, siger Johnny Nielsen og fortsætter:

- Vi skal derhen, hvor vi finder ud af at genanvende stort set alt, og vi undgår, at det ligger og flyder. Her er plastproducenter en vigtig medspiller, men det kræver også en politisk vilje til at indrette sorteringssystemer, så vi kan udnytte al eksisterende plast.

De omstiller til grønt

Hos IBI i Vojens læner de sig ikke tilbage og venter på, at der fra samfundsniveau sker de nødvendige forandringer. Den 50 år gamle virksomhed har de seneste år været godt i gang med grøn omstilling og tilpasning til de nye markedsvilkår. Plastikposen, som har været deres absolut førende produkt, er på tilbagetog med de pålagte afgifter i butikkerne og forbrugernes opmærksomhed på plast-reduktion.

Under corona har e-handlen til gengæld vundet markant frem, og i dag er forsendelsesposer en del af plastproducentens  omsætning. Samtidig har virksomheden sat gang i produktionen af engangshandsker og engangsforklæder.

- Igen er det et eksempel på, at plastikken er vigtig – men vi skal blot finde ud af at bruge og genanvende den rigtigt, siger Johnny Nielsen

Plastikkens alternativ

Og derudover er der, påpeger IBI-direktøren, det miljømæssige aspekt. Plastprodukterne skal fremstilles med et minimalt energiforbrug. 

- I industrien bruger vi megen strøm på opvarmning til temperaturer, så vi kan smelte plastikken. Gennem de sidste 10 år har vi købt nye maskiner, som leverer med et større output pr. kilowatt.

Men her stopper den grønne agenda ikke i Vojens. I samarbejde med en engelsk virksomhed arbejder IBI med udvikling af et nyt materiale som alternativ til plastik, en såkaldt saltmineral-folie, som har den egenskab, at den kan opløses i kogende vand.

- Det er klart, at et sådant alternativ til plastik er fantastisk. Men virkeligheden er, at alternativerne i dag er markant dyrere, og i sidste ende skal der være kunder, som er villige til at betale merprisen. Set fra min stol, så skal vi fortsætte med at finde nye gode alternativer, samtidig med at vi arbejder målrettet på at gøre plastikken mere og mere grøn. En verden uden plast, kan jeg ikke se for mig.

Indhold er hentet

Om Johnny Nielsen

Direktør for virksomheden International Bag Industry (IBI) i Vojens, som hans far købte i 1989. Virksomheden er en af Nordeuropas største leverandører af plastposer. De seneste år har IBI som led i den grønne omstilling og et forandret markedsbehov udviklet nye produkter som forsendelsesposer til e-handel, plastikhandsker og forklæder. Virksomheden har 20 ansatte.