Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Fokuserede hænder er nøglen til eksportsucces

Et succesfuldt produkt på det danske marked er altid et godt afsæt for at tænke i eksport.

Af Andreas Cæsar Møller Jensen, projektchef i Erhvervshus Sydjylland

Indhold er hentet

06.09.2021

Men det gør det ikke alene. Den menneskelige faktor er nemlig også central for at skabe eksport-succeser. Det var én af pointerne i forskningsrapporten ' Eksportens DNA', som Danish Export Association for nogle år siden udgav i samarbejde med Århus Universitet.

Eksport-fokuserede hænder og hoveder, ladet med de rigtige kompetencer, er simpelthen en del af DNA'et hos de virksomheder, som har størst succes med at flytte varer over landegrænserne.

Denne indsigt er ikke mindst vigtig lige nu, hvor vi skal omsætte det aktuelle momentum i dansk økonomi til varig vækst. For en lille økonomi som den danske er det nemlig den åbne samhandel med resten af verden, der er fundamentet for al langsigtet udvikling og vækst.

Tilskud til hænder og hoveder

EU afsatte i december en større pulje af midler til at genstarte virksomhedernes vækst efter covid-19 krisen.

I Danmark er en del af disse midler lige nu ved at blive omsat til et samlet virksomhedsprogram, som blandt andet giver mulighed for at støtte små og mellemstore virksomheder (SMV'er) i at skabe mere eksport.

Helt enkelt kan SMV'erne via programmet få tilskud til hænder og hoveder, der i en fokuseret periode arbejder med at realisere et konkret eksportmål. I praksis dækker tilskuddet halvdelen af lønnen til den eller de medarbejdere, der arbejder på at give eksportstrategien vinger.

Der er flere veje at gå

En tilgang kan være at anvende tilskuddet til en medarbejder i virksomhedens danske selskab. Det kan for eksempel være en medarbejder, der planlægger og udfører markedsførings-og salgsaktiviteter eller forbereder fremstødet med analyser og research.

En anden tilgang kan være at skabe konkret fodfæste på det påtænkte marked i form af en lokal medarbejder. Det giver mulighed for at lave research i marken eller aftaler med samarbejdspartnere og kunder, før man måske senere vælger at etablere et egentligt selskab i landet.

Vejen hertil er at ansætte medarbejderen via en tredjepart for en periode. Det er en ofte anvendt og meget relevant måde for små og mellemstore virksomheder til at få ' hul igennem' på nye markeder. Og nu kan det altså ske med tilskud.

Fra 7. september kan du søge

Tilskudsprogrammet, som giver mulighed for at dedikere hænder og hoveder til at gøre eksportideer til handling, hedder SMV: Eksport og åbner for ansøgninger fra d. 7 september. Formidlingen sker via de seks erhvervshuse over hele landet.

Erhvervshus Sydjylland har som følge af vores placering tæt ved landegrænsen et særligt fokus på vejledning og viden omkring eksport, og vi har derfor påtaget os opgaven med at udvikle og administrere SMV: Eksport nationalt.

Indhold er hentet

Læs Erhvervshus Sydjyllands analyse af eksporten  her. Download

Indhold er hentet

Stort potentiale i sydjyske virksomheder

Til dækning af lønudgifter til medarbejdere i egen organisation kan virksomhederne opnå et tilskud på op til 100.000 kr. i SMV: Eksport, mens værdien af tilskuddet til medarbejdere, ansat via tredjepart i udlandet, kan nå op på kr. 250.000 kr.

Vores egen eksportanalyse fra foråret viste, at omkring hver tredje SMV'er i Sydjylland har eksportaktiviteter. Det er bestemt ikke dårligt. Men samtidig viste undersøgelsen, at der er et stort potentiale i at øge fokus på mulighederne for eksport blandt de to tredjedele af virksomheder, som endnu ikke har forsøgt sig på udenlandske markeder.


Klummen er også bragt i JydskeVestkysten.

Indhold er hentet

Eksportanalyse 2021
Om analysen

Analysen ”Sydjysk eksport 2021” er den første nogensinde, som kortlægger eksporten blandt virksomheder i Sydjylland.

Undersøgelsen er foretaget blandt 991 virksomheder, heraf 686 i SMV-segmentet.

Analysen udlægger bl.a. eksportens omfang, virksomhedernes eksportevne, eksportmarkeder, virksomhedernes eksport-parathed og barrierer for eksport.