Indhold er hentet
Et vellykket ejerskifte kræver tid og planlægning
20.000 små og mellemstore virksomheder skal inden for de næste ti år gennemføre et ejerskifte. Desværre ser vi ofte, at det sker automatisk i de familieejede virksomheder, hvor konen overtager, fordi ejeren dør. Konsekvensen af et for sent ejerskifte kan aflæses i regnskabet, kom derfor i gang i god tid.
Indhold er hentet
27.10.2020
Af Allan Clausen, forretningsudvikler i Erhvervshus Sydjylland
En stor del af de virksomheder, som indenfor de næste ti år skal gennemføre et generationsskifte, er ejerledede. Det vil sige, at ejeren også er leder af virksomheden. Ejerskiftet til næste generation er dog meget ofte noget, der sker meget sent i ejerlederens liv – for sent!
Nogen udskyder beslutningerne og generationsskiftet, så det først sker, når ejeren dør og ægtefællen derfor arver virksomheden. Det viser en undersøgelse af ejerledede virksomheder fra Copenhagen Business School (CBS).
Før var et skifte lig med pension
Tidligere var det sådan, at et generationsskifte var forbundet med at den ældre generation skulle pensioneres, men der er god grund til, at man starter processen længe før det punkt.
Typisk falder omsætningen i virksomheden med ejerlederens energi, som helt naturligt mindskes, når ejerlederen begynder at komme op i årene. Derfor vil virksomheden ikke være nær så meget værd, når den bliver givet videre eller solgt, som hvis man var gået i gang med processen noget før.
Samtidig har man med en høj alder større risiko for alvorlig sygdom, og så står virksomheden virkelig skidt, hvis man ikke har forberedt sig. Ejerlederen er ofte omdrejningspunktet og fylder rigtig meget i de her mindre virksomheder.
Der er altså store fordele ved at komme i gang i god tid. Men hvad er det egentlig?
Skattemæssigt er god tid mindst tre år før, fordi du skal have den rigtige selskabsstruktur til et salg. De steder, hvor der sker et godt ejerskifte, er processen begyndt fem eller ti år før.
Der er forskel på, om man sælger indenfor familien eller sælger eksternt, og det er en af de ting, som man skal finde ud af gennem processen.
Skal det blive i familien?
Ejeren kan godt have en idé om, at børnene skal overtage virksomheden, men måske er børnene ikke interesserede. Det handler nemlig om meget mere end at sælge sin virksomhed til højestbydende eller overlade den til næste generation.
Ejerlederne har ofte selv bygget virksomheden op, og de har måske svært ved at forestille sig en hverdag, hvor de ikke længere lægger al deres energi i virksomheden, og det kan være hårdt at erkende, at man ikke er så skarp mere, som man var for ti eller femten år siden.
Tit er vi som forretningsudviklere ude i en anden sammenhæng, men vi kan jo godt se på hårfarven, at et generationsskifte kunne være noget, der skulle overvejes. Vores erfaring er, at virksomhederne kommer for sent i gang.
Kommer du tidligt i gang, kan du teste, om dine arvtagere er kvalificerede til at overtage virksomheden. I kan måske lave parløb, hvor noget af driften overtages af andre medarbejdere eller den kommende direktør.
I omkring halvdelen af alle ejerskifter ender det med et salg til en ekstern køber, så også af den grund er det vigtigt at være afklaret i god tid – for et godt ejerskifte kræver tid og planlægning.
Trinvis overgang til næste generation
Ejerskiftet kan være en trinvis udfasning over ti år, hvor den ældre generation giver mere og mere slip i forhold til virksomheden. Nogle vil gerne være med på sidelinjen i lang tid og have en funktion, mens andre gerne vil slippe det, når beslutningen er taget. Det er meget forskelligt, men det gør en stor forskel for, hvordan man skal lave sit skifte fra en generation til en anden.
Hvis man lægger en plan for et generationsskifte, er det ikke det samme som, at man begynder at afvikle sit arbejdsliv. Det at have en plan er med at til sikre virksomheden og overveje, hvad der skal ske, når man ikke skal drive sin virksomhed mere. Det er rettidig omhu.
Der er dog lidt en tendens til, at de ældre ejerledere føler sig mere udødelige med alderen, selvom det burde være omvendt. Tanken om at virksomheden en dag skal videre til andre, er en tankerejse, man skal begynde på så snart som muligt. Det er typisk i halvtreds årsalderen, at det er relevant.
Der skal lægges en plan for at sikre, at virksomheden fungerer om fem, ti eller femten år, og det handler om at tage en masse små skridt i den planlagte retning. Små skridt, som er med til at sikre virksomhedens overlevelse på en sund og god måde. Det er derfor vigtigt at komme i gang med at tage de første skridt.
Det er lettere at afhænde en toptrimmet virksomhed fremfor en virksomhed, som er gået lidt i stå.
Indhold er hentet
Læs også om de gode råd fra Brdr. Platz Karosserifabrik i Haderslev, som fik gennemført ejerskifte på målstregen. Læs artiklen her.