Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Designchef i LEGO Koncernen drømmer om Sydjylland som kreativitetens verdenscentrum

STAFETTEN: Nanna Ulrich Gudum, designchef hos LEGO Koncernen, opfordrer SMV’ere til at gribe ud efter den kreative og legende tilgang.

Indhold er hentet

Der er helt sikkert de virksomhedsejere, som træder et skridt tilbage, når de bliver mødt med en opfordring til at slippe legen og kreativiteten løs. For er det andet end fjolleri og tidsspilde?

- I den grad, fremhæver Nanna Ulrich Gudum, Head of Design & Innovation Exellence, LEGO Koncernen. Hun er en del af en LEGO-succes, hvor virksomheden i 2020 præsterede en omsætning på 43,7 milliarder kroner og et driftsresultat på 12,9 milliarder kroner, og som over de seneste 10 år har levet i mere eller mindre konstant fremgang. I Billund-virksomheden er de kreative processer fuldt integreret i alle led af organisationen fra HR til marketing, produktudvikling og produktion

Og den kreative indstilling ser hun gerne forplante sig endnu mere i det sydjyske.
 
- Syddanmark kan og gør vi det allerede, men vi har muligheden for at flytte os endnu mere. 
Her er et stærkt erhvervsliv med store virksomheder som Danfoss, Ecco og LEGO Koncernen og en uddannelsessektor under udvikling med internationalt fokus, ikke mindst Designskolen i Kolding.

Knuser problemerne

I mere end 25 år har Nanna Ulrich Gudum arbejdet som kreativ leder i LEGO Koncernen, og hun er en drivende kraft blandt mange af koncernens produkt-succeser gennem det seneste årti. For hende er der ingen som helst tvivl om, at den legende og kreative arbejdsmetode, som ligger i designtænkning, er vejen frem, hvad enten man hedder LEGO eller driver en mindre virksomhed.

- Designtænkning og den kreative arbejdsmetode er et stærkt værktøj. Det er en legende tilgang til problemløsning, og det er ikke kun relevant for de kreative fag. Det er en kompetence, som er essentiel for alle faggrupper og i alle ledelseslag, understreger Nanna Ulrich Gudum.

Leg er business

At være legende er, fremhæver LEGO-chefen, hard core business. Det er nemlig i det rum, at hjerne og tanker frisættes, så virksomhedsledere kan kigge på deres forretning med helt nye og friske øjne.

- Verden forandrer sig så hurtigt, at vi konstant er nødt til at innovere og gentænke os selv, siger Nanna Ulrich Gudum og fortsætter:

- Det er et succeskriterie for, at man som virksomhed holder sig relevant og udvikler sin forretning. Man skal turde tage chancer og arbejde i scenarier for fremtiden. Ellers flytter man sig aldrig. Hvis alt går op i Excel ark, bliver du blind på din udvikling.

Greb om legen

Men hører man til de ledere, som har vanskeligt ved at se, hvordan det legende værktøj bliver til konkret business, så er Nanna Ulrich Gudum ikke et sekund i tvivl om, at alle kan lykkes med den øvelse.

- Det kræver ikke særlige forudsætninger at få den kreative arbejdsmetode ind i din virksomhed. Og det behøver heller ikke være tidskrævende. For nogle virksomheder er det måske 1-2 dages workshop, hvor medarbejderne laver brainstorm.

Det er nemlig først og fremmest en mental øvelse, påpeger hun.

- Vi skal alle turde stille spørgsmålet:”hvad nu hvis…?” Verden omkring os forandrer sig med større og større hastighed. Vi skal tilgå forandringen og usikkerheden med nysgerrighed for at drive den nødvendige innovation. Vi skal løfte blikket og se mulighederne på verdens legeplads, siger Nanna Ulrich Gudum.

Den sydjyske verdensposition

Står det til den kreative chef, så skal Sydjylland over de kommende år samle sig om at skabe et stærkt brand, der tiltrækker talenter og virksomheder fra hele verden.

- Ligesom Odense er blevet verdenscentrum for robotterne, har vi også muligheder for at skabe vores position i det sydjyske. Om det så er ved at blive verdens mest kreative start up-miljø for iværksættere, eller det er ved at blive verdenskendte for at skabe vækstrammer for virksomheder gennem kreative fag og innovation, skal vi finde ud af. Men vi skal gribe muligheden.

Fotograf: Berit Hvid

Indhold er hentet

Om Nanna Ulrich Gudum

53 år, har arbejdet 25 år i LEGO Gruppen som kreativ leder og været den drivende kreative kraft bag succesfulde lanceringer som LEGO Friends, LEGO Creator, Creator Expert, LEGO Dots. Fra 2012-2021 Vice President og siden 2021 Head of LEGO Design & Innovation Excellence med ansvar for den kreative talentudvikling, arbejdsprocesser og værktøjer samt kulturudvikling i LEGO Design. Oprindeligt uddannet på Kunstakademiets Arkitektskole og Arkitektskolen Aarhus med Master i Industrielt Design.

Indhold er hentet

Næste gang...

Nanna Ulrich Gudum giver stafetten videre til Christian Iversen, HR-direktør, Bluewater Shipping i Esbjerg.