Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Artikel

Der er mening med den usexede strategi

1995 var et skelsættende år for mig. Her overtog jeg en familievirksomhed, en maskinforhandler i Billund. Fra dag ét satte jeg mig et klart mål:

Der er mening med den usexede strategi

Indhold er hentet

Det skulle ikke kun handle om drift, men også om udvikling.

I alt blev det til 32 år i virksomheden, hvoraf de 23 år var som ejerleder. Det stod hurtigt klart for mig, at udvikling kræver langt mere end blot idéer – det kræver også en strategi. 

De sidste fem år, hvor jeg har været i Erhvervshus Sydjylland, har jeg talt med et hav af virksomhedsledere. Og ligesom hos mig selv går et gennemgående ønske igen: ”Jeg vil virkelig gerne udvikle, men driften overtager stort set altid.”

Jeg kan berolige dem – de står langt fra alene. Udfordringen er universel. Jeg kender den endda på egen krop. Men at blive set og forstået løser ikke problemet i sig selv. Som virksomhedsleder har man brug for konkrete indspark til at parkere driften og finde tid til at prioritere den udvikling, der kan flytte virksomheden.

Jeg har en kæphest – den hedder strategi.

Jeg ved godt, at strategi ikke er det mest sexede ord. Det klinger måske mere af Excel-ark end noget, der giver sug i maven. Men der er en grund til, at strategier virker. Det er det styringsværktøj, mange ejerledere længes efter. Også selv når de endnu ikke ved det.

Med en strategi kommer de vigtige spørgsmål op til overfladen: Hvor skal min virksomhed være om tre eller fem år? Og vigtigere endnu: Hvad kræver det at komme dertil?

Indhold er hentet

Få sparring og tilskud til din strategi

SMV:Pro er for virksomheder, som ønsker hjælp til ledelses- og organisationsudvikling, strategi, ejerskifte og generationsskifte. Der er op til 250.000 kroner i tilskud til indkøb af privat rådgiver til at lede processen.

Læs mere om dine muligheder her

Indhold er hentet

En strategi – hvis den skal virke – skal dog ikke forblive som tanker i virksomhedslederens hoved. Alt for ofte møder jeg dem, der siger: ”Selvfølgelig har jeg en strategi!” – og peger mod panden. Det er desværre ikke nok.

For at en strategi virkelig skal virke, skal den skrives ned. Det gør den målbar. Du kan hele tiden følge med i, hvor langt du er i forhold til planen. Det giver også muligheden for at dele den med andre, så de kan hjælpe med at holde fokus. Risikoen er nemlig altid, at strategien allerede dagen efter den er fastlagt, bliver forstyrret af andre ting. Telefonopkald, medarbejdere, der banker på døren, og så er virksomhedens strategi pludselig nederst med nye her og nu-opgaver ovenpå.

Og nu er jeg fremme ved mit sidste gode råd til, hvordan du gør den nedfældede strategi levende: Den skal ud at leve i virksomheden. Den hører ikke hjemme i skuffen. Det kræver, at man løbende tager den frem, bruger den aktivt, og ikke mindst deler den. En strategi bliver først et styringsværktøj, når den både diskuteres og tilpasses i takt med forandringer. Jo mere den får lov at leve i organisationen, jo stærkere bliver den – og jo større er sandsynligheden for, at den faktisk kan flytte virksomheden. 

Strategien blev for mig et uvurderligt værktøj gennem mine mange år som ejerleder

Det er her, strategiens egentlige værdi begynder at vise sig. Når strategien er synlig og delt med for eksempel bestyrelsen eller ekstern sparringspartner, kan de – når hverdagens opgaver uundgåeligt banker på – hjælpe med at holde fast i målet. De har et udefra-perspektiv og kan holde det lange lys tændt, når du selv er ved at miste retningen, fordi driften og de akutte opgaver presser sig på. 

Strategisk involvering er i det hele taget et nøgleord. Det gælder også for medarbejdere og øvrig ledelse. Jo mere de kender dine mål, desto bedre kan de arbejde i samme retning. Og så skal du huske: En strategi er ikke et statisk dokument, der gælder for altid. En strategi er dynamisk, og den skal tilpasses de løbende ændringer i og uden for virksomheden. 

Strategien blev for mig et uvurderligt værktøj gennem mine mange år som ejerleder. Den sikrede, at jeg holdt fokus på udvikling – og motivationen voksede, når vi nåede de mål, vi havde sat. 

Debatindlægget er bragt i Erhverv+ 14. november 2024Åbner link i ny fane .

Debatindlægget er skrevet af: