Indhold er hentet
Den lokale slagter skærer sig vej til nationalt brand
Norlyk Slagter har gennem SMV:Food fået skabt sig et nyt og større brand, så de ikke længere kun leverer til én butikskæde
Indhold er hentet
Rundt om i de mindre byer er der mange af landets specialbutikker, som spørger sig selv, hvordan de skal overleve i takt med, at internethandlen griber forbrugerne.
Slagter Norlyk i Grindsted har både stillet spørgsmålet og udvist handlekraft. I 2020 – under corona – valgte ægteparret Ulla Holst Møller og Lars Møller at lukke den fysiske slagterbutik i Grindsted.
Men slagter-virksomheden stod på et andet solidt ben: levering af produkter til landets ABC Lavpris butikker, som de satte i gang allerede i 2007. Nu vil Slagter Norlyk udvide forretningen yderligere.
– Vores udfordring var, at Norlyk-brandet er dedikeret til ABC Lavpris. Vi ville gerne producere til flere supermarkedskæder, men vi manglede simpelthen et brand at gøre det under, siger Ulla Holst Møller, medindehaver af Slagter Norlyk.
Indhold er hentet
Paraply over forretningen
Derfor skulle hun heller ikke bruge megen betænkningstid, da en forretningsudvikler fra Erhvervshus Sydjylland præsenterede hende for programmet SMV:Food. Her var nemlig 75.000 kr. i økonomisk tilskud til en privat rådgiver og et projekt øremærket re-branding af hele forretningen.
– Vi havde brug for et nyt hovedbrand, som vi kunne gå mere bredt ud med til landets supermarkeder. Vi var låste med Norlyk-brandet, og det skabte forvirrende kommunikation, når vi bankede på hos andre supermarkedskæder, siger Ulla Holst Møller.
I dag har Grindsted-virksomheden et nyt hovedbrand Food Group Denmark og under det ligger Slagter Norlyk.
– Hele branding-processen betyder, at vi i dag har klarhed over, hvem vi er, og hvor vi skal bevæge os hen. Vi er blevet klogere på, hvordan vi gør os attraktive overfor nye kunder, siger Ulla Holst Møller, som har en slagterproduktion med 40 ansatte.
Den vigtige håndsrækning
Hun er godt klar over, at hun blot kunne have gået ud i byen og købt sig til en rebranding af virksomheden hos et hvilket som helst marketingbureau i stedet for at gøre det gennem et program som SMV:Food. Men håndsrækningen udefra betyder noget.
– For en virksomhed som vores betyder det rigtig meget med det økonomiske tilskud, som vi kan opnå til en proces som det her. Derudover har det været en stor sikkerhed, at erhvervshuset har hjulpet os hele vejen igennem med formularer osv. På den måde har vi vidst, at vi får sendt det rigtige afsted, siger Ulla Holst Møller.
Optimismen lurer
Selv om det lige nu er krævende tider med stigende el-priser, så har det nye hovedbrand skabt styrket tro på fremtiden i Grindsted.
– Vi er stadig lige i opstarten med det nye hovedbrand, men vi vækster, og det har gjort vores salg nemmere, siger Ulla Holst Møller.
Indhold er hentet
Om Slagter Norlyk/Food Group Denmark
Slagter Norlyk er etableret i etableret i Sdr Omme i 1958. I 1997 overtog den nuværende ejer Lars Møller forretningen, og i 2014 blev hans kone Ulla Holst Møller medejer. Siden 2007 har slagtervirksomheden produceret til ABC Lavpris supermarkederne. Med en ny branding-strategi og under det nye paraply-brand er det målet at blive leverandør til flere af landets supermarkeder. Virksomheden har i dag 40 ansatte.