Indhold er hentet
Chatbotten kalder på min nysgerrighed
Vi ser, at de virksomheder, der omfavner robotter og digitalisering får øget konkurrenceevne.
Indhold er hentet
Af Kim Høi, konstitueret direktør i Erhvervshus Sydjylland
Hvilken bil skal jeg købe? Hvad fejler jeg, når jeg har de og de symptomer? Hvordan skriver jeg en god tale til min vens bryllup?
Chatbotterne gør i disse år deres indtog i vores ganske almindelige hverdag, og på splitsekunder giver de os svar på det meste mellem himmel og jord. Chatbotten screener millionvis af data. Øjeblikket senere er der svar og løsninger, som vi ellers selv skal bruge oceaner af tid på at finde frem til.
Der er dem, som allerede nu er løbet skrigende bort, fordi de mener, at chatbotterne vil erstatte mennesket.
Det gør jeg ikke. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan sætte mig ind i tankegangen. Men dybest set bliver jeg nysgerrig på, hvad den nye teknologi kan, og hvordan vi kan få glæde og gavn af den.
For nylig gjorde jeg selv forsøget. Jeg skulle lave et oplæg om digitalisering, og inden jeg satte mig til at grifle ord ned, fodrede jeg chatbotten med mine umiddelbare tanker. Jeg fortalte den, hvad jeg skulle omkring af emner i oplægget, og hvem jeg skulle tale til. Derudover bad jeg den også om at lave slides til mit oplæg.
Jeg var begejstret for og fascineret over det, som jeg fik tilbage. Ikke at det var et køreklart oplæg, men der var så god en ramme - og så flot en slidepræsentation - at der var meget, som jeg kunne arbejde direkte videre med. I stedet for at bruge en masse tid på at skabe hele oplægget fra bunden kunne jeg bruge tiden på at faktatjekke, forfine og kvalificere oplægget, så det fik min personlige vinkel.
I Erhvervshus Sydjylland er vi hver dag i kontakt med virksomheder i det sydjyske, der er ved at finde ud af, hvordan de skal forholde sig til de nye chatbotter. Ude i virksomhederne deler chatbotterne også vandene. Der er dem, der som jeg er begejstrede og ser muligheder, og så er der dem, der er bekymrede og tænker, at chatbotterne erstatter os mennesker og fjerner arbejdspladser.
Det er en helt naturlig bekymring. Sådan reagerer vi mennesker på forandringer, store som små. Robotternes indmarch har for eksempel ikke været noget, som vi mennesker blot har kigget på med tilbagelænet ro. Der er dem, som har frygtet, at de vil overtage vores arbejdspladser, og dermed fjerne os fra den hverdag vi kender. I det små reagerer vi også på forandringer, som når vi for eksempel får at vide, at vi skal flytte kontorpladser på arbejdspladsen. Sådan reagerer vi mennesker, når den virkelighed vi kender, kommer til at se anderledes ud. Derfor mærker chatbotterne også al vores skepsis.
Endnu er vi i den spæde begyndelse med chatbotterne, men jeg er ikke i tvivl om, at de vinder frem med lige så hastige skridt, som vi har set det med alle former for digitalisering. Derfor er det også min klare opfordring, at virksomheder i det sydjyske retter blikket mod chatbotterne og kigger på de muligheder, som de skaber.
Og faktisk er der tale om et nyt digitalt værktøj, som alle nemt kan prøve kræfter med. Det kræver ikke en stor digital omstilling, men blot en nysgerrig afprøvelse af chatbotten i forskellige sammenhænge. Det kan være alt fra indhentelse af viden til udarbejdelse af en god salgspræsentation til forslag til nye indkøb eller eksportmarkeder. Vigtigt er det selvfølgelig at huske, at chatbotten ikke er noget sandhedsorakel. Som alt andet skal dens svar og løsninger mødes med en sund kritisk sans.
Og lad mig slutteligt vende tilbage til de robotter, som jeg tidligere har nævnt. Når vi ser på virksomheder, som eksempelvis har fået robotter ind i produktionen eller har digitaliseret en masse arbejdsgange, så er det typisk ikke virksomheder, som har skåret ned på medarbejdere. Tværtimod har de opnået styrket konkurrenceevne, og medarbejderne kommer til at bruge deres kompetencer til at skabe værdi andre steder i stedet for tunge slidsomme løft eller monotone arbejdsgange.
I det lys glæder jeg mig til sammen med erhvervshuset at bidrage til et positivt samspil mellem chatbotter, virksomheder og medarbejdere i det sydjyske.
Klummen er bragt i JV 9. september 2023