Indhold er hentet
5 hurtige til Jens Lassen om eksport
Vi har stillet Jens Lassen, lektor hos IBA, 5 hurtige spørgsmål om eksport. Mød Jens den 10. oktober til fyraftensmødet "5 vigtige fokuspunkter, hvis du vil have mere ud af din eksport". Læs om, hvorfor Jens brænder for eksport og hvilke resultater i forskningsprojektet, der overraskede ham mest
Indhold er hentet
1. Hvorfor må jeg ikke gå glip af fyraftensmødet den 10. oktober?
Det må du ikke, fordi verden i de seneste år har forandret sig så meget med corona, krig i Europa, inflation osv. Det har især påvirket eksportområdet og derfor er man er nødt til at tænke eksport på en ny måde i dag sammenlignet med 4-5 år siden. Hvis du ikke er indstillet på at tilpasse dig de skiftende vilkår og arbejde med eksport på nye måder, kan du gå glip af betydelige muligheder. Uanset om du allerede eksporterer eller overvejer at komme i gang, vil det give dig værdifuld indsigt i, hvordan du kan optimere din eksportindsats.
2. Hvad er de vigtigste key findings i dit forskningsprojekt?
I vores forskningsprojekt har vi fundet ud af, at eksportvirksomheder, der lykkes, har et fællestræk: De træffer bevidste valg baseret på fakta snarere end fornemmelser. Dette omfatter valget af eksportmarkeder, samarbejdspartnere og opbygning af salgsapparat. Det vil sige, at inden de går ind på eksportmarkedet, har de truffet nogle bevidste valg, som også gør, at de har en vis succesrate, som bliver markant højere. På dagen vil jeg give virksomhederne et værktøj baseret på dette, der hjælper dem med at træffe nogle mere bevidste valg om eksport.
3. Hvad har overrasket dig mest?
Jeg vil sige omstillingsparatheden. Det overraskede mig faktisk, at eksportvirksomhederne var markant mere omstillingsparate under coronakrisen end virksomheder, der ikke eksporterer. Når man tænker over det, kan man måske godt finde forklaringer på det, men det overraskede mig egentlig lidt. De er mere agile til fx at sige, nu skal vi skrue ned i Rusland og Ukraine, og så skal vi skrue op andre steder, nu skal vi skrue ned for en agent, nu skal vi have et datterselskab eller omvendt. De er også meget bedre til at ændre deres forretningsmodel, så den bliver mere fleksibel. Jeg tror en af årsagerne er, at eksportvirksomheder er vant til at blive udfordret af det ene eller andet.
Det overraskede mig faktisk, at eksportvirksomhederne var markant mere omstillingsparate
4. Hvorfor brænder du for eksport?
Jeg har oprindelig en sproglig studentereksamen, så jeg har altid per definition været interesseret i sprog og fremmede kulturer. Så kom jeg i lære som sælger og tænkte at salg og sprog måtte kunne kombineres på en eller anden måde. Efterfølgende kom jeg på Den danske eksportskole i Herning, som var skelsættende for mig, og siden da har jeg været eksportmand. Eksport er interessant, fordi man arbejder med kommunikation, mennesker, men man arbejder også med salg på en måde, hvor man er nødt til at tage hensyn til, at de mennesker, man kommunikerer med, er anderledes. De har en anden kultur, andre behov, stiller andre krav og så videre.
5. Hvilken værdi giver det at benytte sig af Erhvervshuset og tilskudsprogrammer?
To ting. Det ene er, at der er visse faldgruber i at arbejde med eksport, som fx kultur og misforståelser. Der er ikke nogen grund til at gentage de fejl, som andre virksomheder har lavet. Du er nødt til at være skarp fra starten, og der kan Erhvervshuset erfarne forretningsudviklere hjælpe, så man undgår de faldgruber. Det ville være dumt ikke at benytte sig af den hjælp. Det andet er, at man som virksomhed ikke må man underkende, hvor ressourcekrævende det er at arbejde med eksport. Det er ikke venstrehåndsarbejde, men kræver tid og ressourcer, som man ofte skal hente ind udefra. Her er tilskudsprogrammer fantastiske, fordi man kan få eksperter ind i huset på en fleksibel måde gennem et tilskud. Man får en sidemandsoplæring, der gør, at man er bliver meget opmærksom på, hvad er det i grunden for nogle kompetencer, man har brug for i virksomheden.

Indhold er hentet
Om Jens Lassen
Lektor, IBA Erhvervsakademi Kolding
Jens er hovedunderviser på salgsfagene på både akademi- og diplomniveau og har mere end 35 års erfaring med salg og salgsledelse.
Han har opdateret forskningen fra det danske forskningsprojekt Morgendagens Salg med en speciel eksportvinkel.
Skal du også med?
Se mere om fyraftensmødet "5 vigtige fokuspunkter, hvis du vil have mere ud af din eksport"