Indhold er hentet
Du skal finde ud af, hvordan du gør dig lækker
Kan du forestille dig at give slip på det, som du selv har bygget op, og som gennem årene er blevet dit livsværk? Nogle kalder det deres barn.
Indhold er hentet
Det er virkeligheden for hele 20.000-30.000 danske virksomhedsejere. Så mange skal nemlig i løbet af de næste 5-10 år skille sig af med det, der har været omdrejningspunktet i deres liv, viser tallene.
Ejerskifte handler så langt fra blot om kroner og øre og jura i en kontrakt. Det er store menneskelige følelser, der er på spil: Tab af identitet og status, tab af livsindhold og så videre er følelser, som mange, der har stået foran ejerskifte, kender til.
Derfor er der også mange virksomhedsejere, der udskyder salgsprocessen til sidste øjeblik.
Gennem årene har jeg været tæt på mange virksomheder, som har gennemført ejer- og generationsskifte. Heldigvis ender det i langt de fleste tilfælde godt. Men det succesfulde ejerskifte står og falder som oftest med, om man får sat gang i processen i tide.
Er det ikke tilfældet, risikerer man nemlig, at virksomheden slet ikke lander på den værdiansættelse, den reelt har. Der kan komme unødig høj beskatning - og måske er der slet ikke en reel køber.
Så er du en af dem, der driver en virksomhed og er ved at indse, at der er en udløbsdato for din tid som ejer - eller du ser potentialer i at sælge - vil jeg anbefale dig at komme i gang nu. Processen for et succesfuldt ejerskifte tager for de fleste minimum to-tre år og rigtig gerne nogle år længere.
Specielt hvis der er tale om generationsskifte i familien, så der er tid til at modne og kompetenceopbygge den, som skal overtage.
Der kan være brug for at etablere et holdingselskab for at stå mest optimalt skattemæssigt.
Derudover er der den del, som handler om hele salgsmodningen. Den tager tid, fordi der ofte skal sættes gang i processer, der skal nå at virke, inden de skaber effekt.
Et eksempel er "gældfri basis", som de færreste kender til. Har man en kassekredit, bliver det modregnet værdien krone for krone.
Har en virksomhed for eksempel store lagre, der kan minimeres med en million kroner, så giver det en million mere i lommen ved salget. Der kan være mange andre optimeringer af virksomheden, som er gavnlige i forhold til at opnå den rette værdiansættelse og få den gjort attraktiv for den rette køber.
Så er vi fremme ved hele essensen
Hvordan gør jeg mig lækker over for en køber? Det kan være mere end svært selv at finde svar på det. Heldigvis er vi her i et land, hvor der er hjælp inden for rækkevidde. Der er eksempelvis den indledende gratis sparring, som man har adgang til her i Erhvervshus Sydjylland og hos mine kolleger i landets øvrige fem regionale erhvervshuse.
Gennem disse er der også adgang til tilskudsprogrammer som SMV:Pro, hvor der er op til 100.000 kroner i tilskud til indkøb af en privat rådgiver, der er ekspert i ejerskifte og salgs modning, og som kan følge virksomheden i op til et år.
Men det er blot én blandt flere veje. Andre virksomheder vælger at ansætte en bestyrelsesformand, som har lige nøjagtig de kompetencer, der skal til for at skabe et ejerskifte, som man ønsker. Ikke to virksomhedsejere er ens.
Hver ejer skal finde den vej, der passer til ham eller hende. Det gode råd er tidligt at få sat gang i overvejelserne og få lavet en plan, så både virksomheden og du som ejer er modnet til salg.
Brødrene Jørgen og Jens Erik Platz nåede lige nøjagtig at få hjælp i tide, da de for få år siden med succes solgte deres virksomhed Brdr. Platz Karosserifabrik A/S i Haderslev til Sawo. Da vi i sin tid spurgte dem om et godt råd til andre virksomhedsejere faldt svaret prompte:
Forbered det i god tid, og få hjælp af nogen, som har forstand på det.
Er du en af dem, der driver en virksomhed og er ved at indse, at der er en udløbsdato for din tid som ejer - eller du ser potentialer i at sælge - vil jeg anbefale dig at komme i gang nu.
Klummen er bragt i Erhverv+ 2. maj 2024

