Indhold er hentet
Onlinesalg går som en leg
– Det er blevet tydeligt for os, at vi ikke skal skyde med spredehagl for at prøve at ramme alle, siger Mette Lahn Nielsen fra Mikkla ved Varde, der har nydt stor gavn af en workshop til styrket onlinesalg
Indhold er hentet
Mikkla, en eksklusiv gårdbutik med kvalitets børnelegetøj og onlineshop ved Varde, har i dag styr på, hvem der er deres kunder, og hvordan de bedst muligt får synliggjort deres produkter for dem.
– Vi er blevet meget mere målrettede. I dag har vi styr på, hvem vi sælger til. Det er blevet tydeligt for os, at vi ikke skal skyde med spredhagl for at forsøge at ramme alle, siger Mette Lahn Nielsen, butiksansvarlig i Mikkla, som sælger kvalitets børnelegetøj og udstyr.
I dag udgør onlinesalget 70 procent af den samlede omsætning, hvilket også var formålet med den lidt atypiske, idylliske landlige beliggenhed. Mikkla sælger ikke blot børnelegetøj i Danmark, men til hele Europa. Mette Lahn Nielsen og bestyrer Betina Petersen bookede i starten af året to pladser på workshoppen ”Sæt skub i dit onlinesalg”.
– Vi kørte derfra hver gang og følte, at vi havde noget med hjem, både ny viden og ideer, men også en masse at arbejde med og rigtig god sparring, siger Mette Lahn Nielsen.
Indhold er hentet
Rammer kunden
For Mikkla er onlinesalg ikke et nyt forretningsben. Men workshoppen har pustet nyt liv i, hvordan de skal gribe det an.
– For os var workshoppen en anledning til at få kigget hele vores forretnings fundament igennem. Vi fik arbejdet med kunderejsen og dens berøringspunkter og er i gang med at gennemgå vores profil på alle onlineplatforme, siger Mette Lahn Nielsen og nævner alt lige fra web til Facebook, Instagram, nyhedsmails og annoncering. Det er en lang proces, og personligt starter vi med at lave en helt ny platform i form af en ny optimeret hjemmeside.
– Det har været vigtigt for os at gennemgå hele kunderejsen og få fuldstændig styr på vores målgruppe. Nu er vi også begyndt at arbejde lidt med Youtube, siger den butiksansvarlige og fortsætter:
– Vi prøver at være til stede hvor vores kunder er, når de er online.
En enklere butik
Noget overraskende så har workshopforløbet ikke kun været værdifuld i forhold til virksomhedens onlinesalg. Mikkla benyttede deltagelsen til at få gået virksomheden efter i sømmene.
– Over årene havde vi udviklet os til en livsstilsbutik, hvor det ikke blot var børneudstyr, men også en lang række produkter målrettet mødre og hjemmet, siger Mette Lahn Nielsen og fortsætter:
– Det blev klart for os, at det er på legetøj og børneudstyr, at vi er stærke og differentierer os fra andre webshops. Gennem alle årene har vi fokuseret på kvalitetslegetøj og børneudstyr, det er også her vores passion brænder. Det særlige er, at vi kan personliggøre det ved at brodere navn på bamser, nusseklude eller gravere barnets navn på legetøjet.
Nu skal der høstes frugter
Som led i Mikklas online-udvikling er de nu i gang med at skabe en ny webplatform. Hun anbefaler andre virksomheder at benytte sig af muligheden for at få indspark fra eksperter i onlinesalg.
– Du får en mulighed for at få genopfrisket din viden og hente nye input til, hvad der er vigtigt i forhold til din virksomhed. Online-verdenen bevæger sig hurtigt, og målgruppen ændrer sig løbende, ligesom kundernes adfærdsmønstre ændrer sig. Hvis man ikke følger med, ender man med at miste kontakten med sin målgruppe, eller endnu værre at ”gå i graven” med dem, fordi man holder fast i deres gamle adfærdsmønstre, som de for længst er gået væk fra, siger Mette Lahn Nielsen.
Indhold er hentet
Om Mikkla
Mikkla ved Varde er en kombineret webshop og gårdbutik, som er specialiseret i salg af legetøj og børne- og babyudstyr. Virksomheden har desuden få produkter målrettet mødre, fx garn og enkelte hudplejeprodukter til barselsgaver. Mikkla har i dag tre ansatte. Læs mere på www.mikkla.dk