Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Eksport-tilskud får FarmDroid til hurtigere at erobre nye markeder

Den unge virksomhed FarmDroid, der har vundet Den Sydjyske Erhvervspris, skaber eksportsucces ved hjælp af attraktive eksport-tilskud

Indhold er hentet

– Tilskudsprogrammer som SMV:Eksport gør, at vi som en mindre og yngre virksomhed kan eksekvere hurtigere, når vi skal ind i nye lande. Vi får råd – og tilført ekspertise – til at investere i en eksport, som vi ellers ville være nødt til at afvente, siger René Jannick Jørgensen, CEO, FarmDroid.

Blik for hjælpen

FarmDroid, der blev etableret i år 2018, har udviklet en soldrevet markrobot, som medvirker til en mindre revolution af landbruget. Robotten formår at så forskellige typer af grøntsager og afgrøder og efterfølgende foretage lugning, og erstatter dermed manuel arbejdskraft og tunge maskiner på markerne. Gennem de sidste tre år er robotten begyndt at slå igennem internationalt.

– I dag er vi på omkring 20 markeder, siger René Jannick Jørgensen, der gennem alle årene har benyttet sig af muligheden for tilskudsprogrammer og den øvrige hjælp gennem erhvervsfremmesystemet, bl.a. også sparring og rådgivning fra The Trade Council.

– Jeg kan kun anbefale, at man som mindre virksomhed rækker ud efter den hjælp, der er, siger direktøren, der også har øje for kommende SMV:Eksport-programmer.

Indhold er hentet

Både markedsanalyse og messedeltagelse

Med den tidligere eksportpulje fik FarmDroid økonomisk tilskud til at afsøge det Nordamerikanske marked i USA og mere konkret Californien. Her var både tilskud til at ansætte en medarbejder, der kunne stå for markedsanalyse og til kommende messedeltagelse i udlandet.

– Faktisk viste markedsanalysen i Californien, at det ikke var det rette sted for os at satse. Selv om klimaet og landbrugsstrukturen passede til vores robot, så var der lovgivningsmæssige forhindringer, siger Eddie Pedersen, salgsansvarlig, FarmDroid.

Pilen mod Australien

FarmDroid benyttede sig derfor af programmets fleksibilitet og fik omformet ansøgningen, så de i stedet kunne afsøge det australske marked.

– Australien viste sig gunstigt, og vores første container med solgte FarmDroid-robotter er nu landet der. Nu skal vi til at i gang med udvide vores rækkevidde på det store kontinent, siger Eddie Pedersen.

Og for FarmDroid giver det god mening gennem eksport at ramme markeder, hvor årstiderne varierer.

– På den måde får vi på sigt højsæsoner for såning og dyrkning fordelt ud på hele året, og det betyder, at vi også får øget produktion, når der er lavsæson i Europa.