Indhold er hentet
”Det blev meget klart for os, hvad vi er sat i verden for”
AB Electric og dens 70 ansatte arbejder med en strategi, som ikke er drevet af vækstmål, men derimod af menneskelige værdier
Indhold er hentet
– Jeg ved godt, at 95 procent af alle strategier vel sagtens er lagt an på resultater. Typisk er det sådan noget med, at om tre år skal vores omsætning være vokset med 150 mio. kroner, og vi skal være 120 medarbejdere. Men den del har vi slet ikke fokuseret på i udarbejdelsen af vores strategi.
Ordene kommer fra Rune Wagnersen, adm. direktør og ejer af AB Electric i Kolding.
Ikke fordi direktøren afholder sig fra resultatstyring og brug af nøgletal generelt. Men måltallene var pakket langt væk, da AB Electric i 2022 besluttede sig for at sætte gang i en strategiproces.
– Rigtig mange strategier ender i ringbind, hvor de står og pynter uden at gøre nogen som helst forskel. For os var det afgørende, at vi fik en strategi, som var eksekverbar og som lever i hverdagen, siger Rune Wagnersen, der driver en virksomhed med 70 ansatte, som er totalleverandør af automation, el-installation og vision-systemer.
Sparring og tilskud
Ikke ét sekund har Rune Wagnersen fortrudt, at virksomheden har brugt mange timer og ressourcer på at få skabt en strategi. Som det første greb han ud efter Erhvervshus Sydjylland, hvor han fik en afklarende snak om forretningen, muligheder og prioriteter. Her blev han anbefalet at søge tilskudsprogrammet SMV:Pro, hvor der kan søges 50% i tilskud til indkøb af en privat rådgiver - et typisk forløb koster 150.000-200.000 kr.
– Udover selve tilskuddet er det en stor hjælp at læne sig op ad sparringen fra professionelle mennesker, der ved, hvad det handler om, siger Rune Wagnersen, der gennem tilskudsprogrammet fik tilbud fra tre private rådgiver med hver deres løsning på en strategiproces.
Havde vi selv skullet finde en rådgiver, ville det have været at lede i blinde. Her fik vi tre kompetente bud og kunne vælge ham, der passede bedst.
Hvorfor er vi her overhovedet?
For AB Electric har strategien udmøntet sig i en klar retning for, hvordan de skal udvikle virksomheden. Ikke ud fra definerede vækstmål, men ud fra et krystalklart blik for, hvad de er sat i verden for. Indledningsvis arbejdede de med det store spørgsmål: ”Hvorfor er vi her?”
– Det er blevet meget klart for os, at vi er drevet af, at AB Electric skal være et rart sted at være. Relationer er det bærende for os, siger Rune Wagnersen og fortsætter:
– Med det afsæt kan vi tiltrække de bedste medarbejdere, og vi fastholder dem ved at tilbyde videreuddannelse og et godt arbejdsmiljø. Det smitter alt sammen af på vores kunderelationer, der oplever, at vi ikke bare er en tilfældig el-installatør men et videnhus, de har tillid til.
Hverdagens små skridt
Strategien samler ikke støv hos AB Electric. Den bliver i hverdagen brudt ned i små bidder, og hvor ledelse og medarbejdere har øje for, hvordan de på daglig basis sørger for, at det er et rart sted at være – til glæde for de ansatte og til glæde for kunderne.
– Selv om vi ikke har fastsatte mål for vores vækst, så kan jeg mærke helt ned i maven, at vi helt uundgåeligt vokser og udvikler os, fordi det er levende mellem os, hvor vi vil hen, siger Rune Wagnersen.
Omkring sig har han samtidig en professionel bestyrelse, der også har strategien inde under huden og sikrer, at AB Electric holder sig på sporet.
Bestyrelsen er supervigtig for mig. Det, at jeg har nogle udefra med de rette kompetencer, som kigger med, vurderer og giver sparring er afgørende for, at vi lykkes med vores udvikling.
Indhold er hentet
Virksomheder får 50 procent tilskud til udvikling
Gennem Erhvervshus Sydjylland kan virksomheder få gratis sparring om deres forretning og søge tilskud, bl.a. til SMV:Pro, hvor der er op til 50 procent i tilskud til at arbejde med forretningsudvikling i form af strategi, ledelse, organisationsudvikling, ejerskifte osv.
Støttet af: