Vejen-opfinder løser et af hverdagens problemer med malerpenslen

For tre år siden stod Per Goller med en indtørret pensel.. Nu har han udviklet en patenteret grøn Brushbag-pose, som forlænger penslens levetid og sparer miljøet for mikroplast. Den første million er solgt. – Nu skal vi ud i hele verden, siger Per Goller

brushbag2_3

De fleste kender til at skulle rense malerpenslen i evigheder under rindende vand efter endt arbejde for så at tage den i brug igen dagen efter.

- Jeg stod selv med problemet for tre år siden og tænkte, at det ikke kan passe, at der ikke kan laves en bedre løsning end at smide penslen i en almindelig plastpose, siger Per Goller, iværksætter og opfinder fra Vejen, som gennem mange år har været bilforhandler i byen.

I dag står han med det patenterede produkt Brush Bag i hænderne. En specialudviklet pose i miljørigtigt materiale til pensler, hvor de kan holde sig friske i op til et halvt år. Han har solgt omkring den første million af poserne – primært til malermestre i Danmark.

- Da jeg gik i gang var det for at løse et praktisk problem. Siden har det vist sig, at der også er en masse miljømæssige fordele. Penslerne holder længere, og samtidig undgår man den daglige udrensning, hvor mikroplast skylles ud i afløbet, siger Per Goller og fremhæver, at der både i EU-regi og på nationalt plan er fokus på, hvordan man kan mindske netop udrensning.

Global satsning

Indtil videre udgør Per Goller en enmandshær, og så outsourcer han produktionen til Unigreen i Karslunde, som blandt andet også står bag produktionen af den berømte isterningepose, som der sælges 250 mio. af om året.

- Jeg har fået lavet en markedsanalyse, og det vurderes, at salgspotentialet er større for Brush Bag end for isterningeposen, siger Per Goller, der allerede har EU-patent og snart også et patent i hus USA , ligesom der er søgt patent i Kina.

- Målet er at komme ud i hele verden, og jeg kommer til at indgå licensaftaler, så penselposen bliver produceret i de enkelte lande, siger Per Goller, der i første omgang troede, at han skulle sælge direkte til de store grossister, som sælger pensler.

- De kunne sagtens se ideen, men problemet med Brush Bag er, at den forlænger penslens levealder betragteligt, og så kan grossisterne lige pludselig se, at de ville miste pensel-salg, smiler han.

Kan ikke alt

Selv om Per Goller er en erfaren erhvervsmand, som ved, hvad der skal til for at drive en virksomhed, så benytter han sig af al den hjælp, som han kan få udefra, bl.a. fra Udvikling Vejen og Erhvervshus Sydjylland.

- Jeg skal bruge hjælp til at få budskabet ud og skabe opmærksomhed omkring mit produkt. Jeg kan ikke lave en markedsføringskampagne til én mio. kr. Men jeg har fået uvurderlig hjælp fra Erhvervshus Sydjylland til, hvordan jeg prioriterer mine indsatser, siger Per Goller, der bl.a. har fået hjælp til, hvordan han lykkes med at distribuere i udlandet samt et strategisk blik på hele markedsføringen.

Han opfordrer da også andre iværksættere og virksomhedsejere til at gribe ud efter den hjælp, som er til rådighed i de lokale erhvervsservices og erhvervshuset.

- Man tror jo, at man kan det hele selv, men det kan man ikke. For mig har det været utroligt sundt allerede på indledende niveau at få vendt hele min forretning på hovedet.

Få hjælp til internationalt gennembrud

Står du også med et produkt eller en opfindelse, som skal bryde igennem internationalt, så tag fat i vores forretningsudvikler Martin Appel, der bl.a. har ekspertise i patenter og digitalt salg.

Martin Th. Appel

Martin Th. Appel

Speciale: Eksport, internationalisering, teknologi

Se fuld profil

Sidst opdateret: 05.02.2020