Banken suger inspiration fra iværksættere

Danske Bank prioriterer kontakten til iværksættere højt. Ikke så meget for at skabe bankforretning her og nu, men for at forstå og forberede sig på fremtidens forretningsmodeller.

ivaerk_DanskeBank

Er du en af dem, som har et billede af, at iværksættere udelukkende tager fat i banken i håb om at låne penge til deres fremtidseventyr, så tager du fejl.

Oftest er det nemlig noget helt andet, som leder dem mod det lokale pengeinstitut.

- De fleste iværksættere kommer for at hente viden og skabe netværk. Selvfølgelig har de også brug for en driftskredit, men det er sjældent, at de søger decideret finansiering, siger Peter Harbo, Acquisition Manager i Danske Bank Erhverv i Esbjerg.

DanskeBank

Hans oplevelse understøttes af en stor undersøgelse, som Danske Bank for få år siden lavede blandt deres iværksætterkunder. Her blev kunderne spurgt til, hvad der var vigtigst for dem at få fra deres bank.

- Iværksættere efterspørger også kapital, men oftest er det viden omkring fx jura, hvordan de finder de rette medarbejdere, vejen til investorer og sparring til deres forretningsplan osv., som de vil have svar på, siger Peter Harbo.

De inspirerer os

Men ét er, hvad iværksætterne skal bruge deres bank til. Noget andet er, hvad banken skal bruge sine iværksættere til. Og det handler så langt fra blot om at få flere kunder ind i erhvervsafdelingen, pointerer Peter Harbo:

- Vi bruger i høj grad iværksættere som inspiration til at blive kloge på fremtidens forretningsmodeller. Det er altafgørende for os, at vi ved, hvordan fremtidens virksomheder ser ud, så vi også kan tilbyde dem den bedste rådgivning. Derfor lytter vi med stor interesse, siger han.

Som bank skal de nemlig forstå nutidens iværksættere, som er gjort af et helt andet stof end for blot to årtier siden.

- Virksomheder i dag er markant anderledes end tidligere. De har kun en gennemsnits levealder på 20 år, da det fx er it- og skalerbare virksomheder, som videresælges, siger Peter Harbo og fortsætter:

- Det stiller helt andre krav til os. Der er stor forskel på at risikovurdere en virksomhed bygget op omkring en digital forretningsmodel med en onlineplatform og en klassisk produktionsvirksomhed.

Bank vil støtte iværksætteriet

Peter Harbo ser det som en vigtig opgave, at de som bank støtter op om iværksætteriet i det sydjyske. Det sker både gennem digitale tilbud til iværksættere gennem fx Danske Banks start up platform www.thehub.dk, men i høj grad også gennem events og netværksarrangementer målrettet iværksættere.

- Som samfund har vi brug for dygtige iværksættere, der skaber vækst og nye arbejdspladser. Når man springer ud som iværksætter, så kræver det risikovillighed, men vi kan være med til at minimere risikoen ved at udfordre dem på deres forretningsmodeller og finde huller i osten, siger Peter Harbo og peger samtidig på, at han kan henvise iværksættere til investorer, kapitalfonde, Vækstfonden og den kommunale og regionale erhvervsservice for på den måde at hjælpe med et stærkt set up.

Sidst opdateret: 06.11.2019