Sådan styrker du markedsføring og salg gennem digitalisering

Af Rikke Boel Olesen

Du snyder dig selv og taber langsomt terræn, hvis ikke du tænker digitalisering ind i dit salg og din markedsføring. Start i det små – men oplev store effekter.

Hver dag er der nye eksempler på virksomheder, som lykkes med at øge deres omsætning, fordi de med succes har fået digitaliseret deres salg og markedsføring.

Du hører måske til dem, som lidt resignerende tænker ’gid, det var mig’ eller som tænker ’jeg skal simpelthen i gang – men jeg aner ikke hvordan jeg skal gribe det an’.

Det er i hvert fald typiske tanker blandt små og mellemstore virksomheder, som har nok at gøre med den almindelige drift, udvikling og styring af væksten. Derfor ser vi også, at der er mange SMV’er, som ikke får taget de oplagte digitale skridt.

Imidlertid kan jeg kun anbefale dig at komme i gang, og den gode nyhed er, at der er oplagte og enkle vej til digitalisering af jeres markedsføring og salg. I Erhvervshus Sydjylland opfordrer vi altid virksomhederne til at gribe det an i et tempo, hvor de kan følge med, og så få bygget den digitale markedsføring og det digitale salg op fra bunden.

I det lys følger her tre oplagte – og resultatskabende – bud på steder at gå i gang.

Din hjemmeside tiltrækker

Start med jeres website. Mange virksomheder har en flot og indbydende hjemmeside, men de bruger den ikke aktivt. Hjemmesiden er mere eller mindre et passivt visitkort, som potentielle kunder skal være heldige at finde. Men med det rette forarbejde kan dit website blive et aktivt og dynamisk omdrejningspunkt, der tiltrækker flest mulige relevante kunder.

E-handel på tre måder

E-handel er en stadig vigtigere vej til mersalg og indgange til nye markeder. Her er der tre muligheder, som ligger lige for. I kan opbygge egen webshop, hvor I selv står for salget. I kan få jeres produkter på forhandlerplatforme eller endelig kan I vælge at komme på store globale platforme som for eksempel Amazon og Alibaba. Det ene udelukker ikke det andet, og der er fordele og ulemper ved alle tre løsninger.

De sociale medier som salgskanal

Sociale medier. De fleste virksomheder er opmærksomme på, at sociale medier er en både billig og vigtig vej til markedsføring. Samtidig er der mange virksomheder, som ikke har fundet sig til rette på de Sociale medier. De har vanskeligt ved at gøre sig interessante for deres målgrupper på de nye platforme, fordi de ikke rammer ’tonen’. Det bliver mere offensivt salg end nærværende og relevant viden tilpasset målgruppen. Nøgleordet er i den sammenhæng content – at skabe spændende og nærværende indhold.

Med det afsæt samt et strategisk fokus, så kan de sociale medier være en værdifuld indgang til det, som hedder social selling. Det er udvikling af salg gennem udvikling af relationer. Din køber skal komme til at lide dig, du skal være troværdig ekspert på dit felt, og du skal være villig til at dele ud af din viden.

Du skal finde din vej

Således nogle indledende bud på, hvordan du kan komme i gang med digitalisering af dit salg og din markedsføring. Det vigtigste er selvfølgelig, at du får afdækket, hvor digitaliseringen skaber størst effekt for jer.

I Erhvervshus Sydjylland er vi klar som din sparringspartner, ligesom vi kan hjælpe med at pege dig i retning af private rådgivere, som er eksperter inden for det område, hvor I kan få brug for hjælp.

lysblaa_streg

Få hjælp til din webshop

Kontakt vores forretningsudvikler Rikke Boel Olesen

lysblaa_streg

Sidst opdateret: 11.04.2019