Hun vil lave forretningsudvikling, der virker i praksis

Rikke Boel Olesen kommer med en lang baggrund indenfor strategi, markedsføring og e-handel og er en del af det nye hold i Erhvervshus Sydjylland. Hun brænder for sammen med virksomhederne at finde de virkemidler, der sikrer virksomheden på den lange bane.

Når Rikke Boel Olesen, der er en af de nye forretningsudviklere hos Erhvervshus Sydjylland, skal sætte ord på, hvorfor hun finder det så meningsfuldt at agere sparringspartner for syddanske virksomheder i strategi, digital markedsføring og e-handel, falder svaret prompte:

– Det er enormt spændende at arbejde med en virksomheds fremtidsplaner, fordi det dybest set er her, at vi er inde og sikre os virksomhedens eksistensberettigelse og dens udvikling på den lange bane. Driften er der altid, og det kan tit være svært at finde tid til det langsigtede strategiarbejde. Men det er nødvendigt i en verden, der forandrer sig så hurtigt, som tilfældet er i dag, siger Rikke Boel Olesen, der oplever, at netop digital markedsføring og e-handel er kerneområder i forhold til at geare virksomheder til fremtiden.

Bredt cv

Hun er oprindelig uddannet eksportingeniør, men har alle dage følt sig tiltrukket af det strategiske og markedsføringsmæssige.

– Alt, hvad der har med forretningsudvikling at gøre, har altid haft min interesse, siger hun og tilføjer med et smil:

- Og på en eller anden måde er det altid lykkedes med mig at blive viklet ind i det strategiske arbejde, uanset hvor jeg har været.

Hendes cv tæller blandt andet jobs i virksomheder som Vestas, Siemens og Danfoss. Sidstnævnte indebar et længerevarende ophold i Tyskland

– Opholdet i Tyskland var ikke mindst med til at skærpe min interesse for den internationale side af markedsføringsarbejdet, siger Rikke Boel Olesen, der også har arbejdet som selvstændig konsulent og som marketingchef i en mellemstor produktionsvirksomhed.

To sider af samme sag

For Rikke Boel Olesen er strategi og markedsføring to sider af samme sag, og hun lægger i den sammenhæng ikke skjul på, at det er den form for forretningsudvikling, der er rettet mod kunder og et marked, som står hendes hjerte nærmest.

– Virksomhedens interne processer har aldrig været det, der interesserede mig allermest. Jeg er mere optaget af, at vi finder frem til de eksterne virkemidler, som gør, at virksomheden kommer udover rampen med sine produkter, siger Rikke Boel Olesen, der især i sine yngre dage var meget optaget af de teorier, der lå bag det markedsføringsmæssige. I dag er hendes tilgang mere pragmatisk:

– Det handler om at få skåret ind til benet og finde frem til det, der rent faktisk virker, siger hun.

Forretningsudvikling kræver mod

Hos Erhvervshus Sydjylland står specialister som Rikke Boel Olesen parat til at hjælpe syddanske virksomheder med eksempelvis at få udarbejdet en strategi- og markedsføringsplan, en digital strategi, en konkurrentanalyse osv.

– Man skal turde give sig i kast med forretningsudviklingen, siger Rikke Boel Olesen og uddyber:

– For mange virksomheder kan alt det der med langsigtede strategier og nye markedsføringstiltag godt føles som et stort sort hul, man ser ind i, fordi man dybest set kigger ind i en fremtid, der på mange måder er uvis og utryg. Det kræver mod at turde sætte ord på sine ambitioner og udviklingsplaner, og jeg oplever af og til, at virksomhederne holder igen, fordi de måske er bange for ikke at kunne leve op til de mål, de sætter sig. Men hvis man ikke siger noget om, hvor man vil hen, så er det også vanskeligt at formulere de skridt, der skal til.

Og det er her, påpeger Rikke Boel Olesen, at Erhvervshus Sydjylland kommer ind i billedet, fordi der i huset er adgang til specialister som kan sparre med virksomhederne i de processer, der omhandler forretningsudvikling. Et arbejdsområde, som Rikke Boel Olesen personligt betragter som et privilegium.

– Jeg synes, det er en kæmpe luksus, at jeg hver dag kan komme ud i nogle spændende sydjyske virksomheder, hvor det hele tiden fødes nye tanker og produkter, som blot venter på at komme ud i verden.

Hvordan kan Rikke hjælpe dig?

Rikke Boel Olesen

Rikke Boel Olesen

Speciale: Strategi, marketing og e-handel

Se fuld profil

Sidst opdateret: 09.10.2019