Gode råd til at arbejde hjemmefra

Mange er sendt hjem for at arbejde hjemmefra, men hvordan får man den mest optimale hverdag, når der ikke er kantine, kollegaer eller kaffeautomat?
arbejde_hjemmefra

Indsatsen mod coronavirussen har ændret dagligdagen på de fleste danske arbejdspladser. Også Erhvervshus Sydjylland. Vi har samlet de bedste råd til at arbejde hjemmefra fra diverse artikler og fra Erhvervshus Sydjyllands stadigt aktive kollegaer: Hvordan holder man snor i sig selv, får løst alle sine opgaver og holdt fri, samtidig med at man bevarer sin arbejdsglæde?

Acceptér situationen

Det er nok den, som de fleste nævner lige nu, fordi det ikke er et valg at arbejde hjemme, men et krav, og mange sidder med børn, ægtefæller og dyr hjemme, som kræver opmærksomhed. Derfor er man nødt til at acceptere, at det er sådan, virkeligheden er og få det bedste ud af det.

Mød ind, hold fri og lav pauser som normalt

Lav en mødetid for dig selv, en frokostpause og en fyraften. Arbejd med deadlines; du kan selv lave en plan for de ting, der skal nås på en given dag. Det giver en stærkere følelse af, at du har udrettet noget den dag.

Socialisér med kollegaerne

Gør brug af alle de tilgængelige teknologiske muligheder for at bevare den tætte kontakt til dine kollegaer eller medarbejdere. Det kan være, at der skal ske noget andet end det strengt opgaverelaterede. Et arbejdsliv er jo mere end opgaver, men også hyggeligt og sjovt, og det kan det også blive virtuelt: Måske skal I spille banko over Skype eller lave en quiz via Kahoot om fredagen for at gang i de uformelle relationer.

Send et signal om job, ikke fritid

Send signalet til dig selv om, at du er på arbejde ved tage dit almindelige arbejdstøj på, fremfor at sidde ubarberet i joggingtøj og vente med brusebadet til efter arbejdet. Samtidig indikerer du overfor dine omgivelser, at du er på arbejde – og specielt overfor børn kan det være et godt trick. Når arbejdstøjet kommer på, så ved børnene, at vi er på arbejde, og når vi tager det af, så har vi fri.

Kom ud, få luft

En normal arbejdsdag er som regel fyldt med et passende antal afbræk. Mange af dem i form af fysiske møder, fælles frokost eller en snak ved kaffemaskinen. Det fungerer ikke i disse tider, men måske en tur ud i haven eller tyve minutter i en park. Prioriter at holde pauserne, også selvom det bare bliver fem minutter til at lave en kop kaffe til dig selv og bladre i en avis.

Indret dig godt

Det mest optimale er et hjemmekontor, hvor du kan lukke døren, fordi det bliver mere tydeligt, at du fysisk går på arbejde. Måske kan du ikke det, men så kan du etablere et hjørne i dit hjem, hvor vasketøjet er ude af syne, og legetøjet ikke roder for meget til at tage fokus. Overvej at skaffe en almindelig mus for at sidde lidt bedre, uden at du nødvendigvis behøver at investere i det helt store setup.

Vis andre, at du er på arbejde

Hold din telefon åben for dine kollegaer, som du normalt ville gøre det, og sørg for at møde ind til tiden til de virtuelle møder, ligesom du ville gøre i virkeligheden. Dine kollegaer vil sætte pris på, at du er til at få fat i, når der skal arbejdes.

Har du børnene hjemme? Så meld klart ud til kollegerne, hvornår du er tilgængelig. Det kan gøres i Outlook-kalenderen eller tilstede/ikke tilstede status.

Indret dig efter det virtuelle rum

Der findes – desværre – en del eksempler på, at ikke alle færdes lige hjemmevant i det virtuelle rum. Måske taler man i munden på hinanden, måske råber nogen i mikrofonen. Benyt lejligheden til at få afstemt, hvordan I holder gode virtuelle møder.

For meget (relevant) kommunikation findes ikke

Det er virkeligt vigtigt, at man i denne tid forventningsafstemmer og hellere en gang for meget, end en gang for lidt. Vidensdeling kan nogle gange ende med at blive et spørgsmål om at sætte alle cc på mails, men det kan lige så godt være, at man tjekker: Søren, tager du den opgave eller Mette, indkalder du til møde online?

Stilhed kan virke som et ikke-svar. Derfor skal du i højere grad kvittere for læste mails og forståede opgaver i disse tider.

Sidst opdateret: 19.03.2020