150 til live Gin-smagning: Vinhandel gik online

Hård prioritering og enkle budskaber ændrede kundegrundlaget fra Brørup og omegn til hele Danmark. Firmaet ”Vin for dig” satte turbo på deres digitale strategi, da corona-krisen brød ud.

Vin for dig

Det lå egentlig allerede som en plan, at forretningen skulle blive mere digital. Lige inden corona-krisen lukkede Danmark, var virksomheden flyttet fra 140 kvadratmeter på torvet i Brørup til 500 kvadratmeter væk fra bymidtens strøgkunder.

- Lige da coronaen brød ud, valgte vi at sige, at vi lukker helt for den fysiske butik og tilbyder gratis levering i hele Vejen Kommune, fortæller medejer Mathias Bruhn.

- Vi ville gøre kommunikationen til vores kunder nem at forstå, og vi ville ikke afholde nogen fra at handle, og derfor satte vi heller ikke nogen beløbsgrænse for vores gratis levering. Det har været vigtigt for vores faste kunder.

Den lokal kontakt er der stadig

Tidligere kom kunderne i butikken hovedsageligt fra Vejen Kommune, og derfor handlede det om at tilbyde dem et produkt i en tid, hvor de ikke kunne komme i butikken.

- Vi har en stor gruppe af kernekunder, som er vant til at handle hos os, og derfor betyder det meget, at vi selv kommer ud til kunder med leveringerne, fordi vi fastholder den personlige kontakt, siger Mathias.

- Det har været en hård prioritering at lukke den fysiske butik, selvom vi ikke var pålagt det. Men vi ville ikke stå og vente på kunder. Vi ville prioritere alles helbred og bruge tiden på at levere personligt til kunderne i vores varebil, forklarer Mathias.

- Det var samtidig en måde at få kunderne flyttet over i webshoppen og bestille varerne, og vi har besøgt over 500 adresser på 14 dage med vores gratis levering, fortæller Mathias.

Smag din portvin online

De kørte annoncer for at få kunderne over i webshoppen, og det virkede langt ud over kommunens grænser, fordi kunder fra hele landet bestilte varer hjem. Det skyldtes blandt vejledning på Facebook og guides og så en gammel idé, som blev støvet af.

- Vi laver interaktive smagninger. Kunderne køber et smagsæt hjem, og så smager vi sammen. Sidste fredag havde vi 150 besøgende til vores interaktive gin-smagning. Der var gæster fra hele landet, siger Mathias.

- Idéen har vi egentlig haft liggende længe. Vi ville gerne give kunderne mere af den oplevelse, som de kunne få i den fysiske butik, og nu kan vi udbrede det til alle.

Samlet set har det givet butikken en øget omsætning, og derfor løber de stærkere nu, end de plejer. Sammenlignet med sidste år på samme tid er omsætningen 20 procent højere i marts og 25 procent højere i april.

- December er vores normale højsæson, men vi har travlt nu. Vi har ansat en ekstra mand for at få pakket og leveret varerne. Vi holder fremover fast i, at vi leverer gratis i Vejen, men vi samler det sammen til to leveringsdage for at blive mere effektive.

Succesen med interaktive smagninger fortsætter med Rosé og Gin de kommende fredage.