TV2-deltagelse får solen til at skinne over Kolding-iværksættere

10.10.2019

Deltagelsen i TV2’s ’Vejen til Seier’ har betydet gennembrud for de to Kolding-iværksættere Admir Klapija og Nevres Pasalic fra Sun & Safe og deres nye løsning til hotelbranchen.

 

Er programmer som ’Løvens Hule’ og ’Vejen til Seier’ blot få minutter i rampelyset og et ærgrelsens suk, hvis ikke en investor bider på krogen?

Ikke nødvendigvis.

Startup-virksomheden Sun & Safe i Kolding nåede sammen med 17 andre deltagere gennem nåleøjet til ’Vejen til Seier’. Men selv om de forlod deres TV2-optræden tomhændede, så kan de to iværksættere Admir Klapija og Nevres Pasalic konstatere, at programmet, der kørte over skærmen for et år siden, skabte deres gennembrud.

- For et halvt år siden kastede vi os begge ind i virksomheden på fuld tid. Og i kraft af vores deltagelse fik vi skabt interesse fra vores virksomhed blandt lokale investorer, siger Admir Klapija, CEO, der har hentet over to mio. kr. i kapital gennem en lokal investor og Vækstfonden.

- Deltagelsen betød, at omverden fik øje på vores produkt og kunne se potentialet i vores forretning, siger Admir Klapija.

Gevinst for hoteller

De to iværksættere har efter utallige ferier i sydens sol, hvor det har generet dem, at deres værdigenstande ikke var i sikkerhed, når de sprang i havet eller poolen, udviklet en parasolfod med en integreret safety box.

Finansmanden og milliardæren Lars Seier var begejstret for ideen, men betænkelig ved prisen for parasolfoden med den integrerede ’Safety-Base’. Det fik imidlertid blot de to Kolding-fyre til at kaste sig over forretningsmodel 2: Leasing.

- Det betyder, at hotellerne lejer vores produkt i stedet for, at de skal købe det, og de kan dermed tilbyde merværdi til deres gæster, siger Admir Klapija.

Kom ud af skjulet

Det måske vigtigste, som Admir Klapija og Nevres Pasalic har lært gennem deres deltagelse er, at de ikke skal være bange for at kaste deres ideer ud i verden. Allerede nu er de i gang med at videreudvikle produktet til hotellerne, bl.a. med integreret wifi, dataopsamling og en app med hotelservice til gæsterne

- I starten var vi bange for, at nogen ville stjæle vores ideer, og derfor turde vi ikke snakke om dem. Nu brager vi ud i verden med dem, siger Admir Klapija.

Grib hjælpen

I den fortsatte udvikling har Admir Klapija fået øjnene op for, hvor megen hjælp, som der rent faktisk er adgang til for en iværksættervirksomhed som deres. Han har bl.a. grebet ud efter Martin Th. Appel, forretningsudvikler i Erhvervshus Sydjylland med speciale i internationalisering og teknologi.

- Jeg er overrasket over, hvor meget vi har kunnet få hjælp til. Martin har sparket dørene ind til oplagte samarbejdspartnere, og han været rigtig god til at give os sparring til og retning for vores videreudvikling.