En hel generation af SMV’er truet af manglende digitalisering

18.12.2019

Digitale kompetencer er en mangelvare hos de danske virksomheder. Det viser en undersøgelse i kølvandet på efterårets Google Succes Online tour. Især de små ejerledede virksomheder i yderkommunerne er i fare for at blive efterladt på perronen af det digitale lyntog, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

 


Billedet: Som afslutning på Google Succes Online Tour 2019, blev der i november afholdt en konference på Christiansborg, hvor formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard (t.h), overrakte tolv konkrete anbefalinger til digitalisering til erhvervsminister Simon Kollerup.

Kun hver femte virksomhed afviser, at de mangler digitale kompetencer. Det viser en spørgeundersøgelse blandt 422 danske virksomheder, som er gennemført som opfølgning på efterårets Google Succes Online tour.

Den rullende oplysnings-karavane besøgte i september og oktober elleve byer i hele Danmark med tilbud om workshops og seminarer i den lavpraktiske ende af digitaliserings-spektret.

Manglen på kompetencer bekymrer formanden for Danske Landdistrikters Fællesråd, Steffen Damsgaard, der selv deltog i turneen i fem af byerne på ruten. Han mener, der i de kommende år skal en målrettet indsats til for at forhindre, at digitaliseringen skævvrider forholdet yderligere imellem land og by.

- Rigtigt mange arbejdspladser i yderkommunerne kommer fra små virksomheder, der er ejerledede – både inden for produktion og handel. De er typisk etableret, før digitaliseringen for alvor blev en faktor. Derfor ligger en vigtig opgave i at få de virksomheder, som ikke allerede bruger digitale løsninger, til at tage med ind i den digitale verden, siger Steffen Damsgaard.

Det starter med ejerlederne

Han peger på, at opgaven med at opgaven med at få SMV’erne med på digitaliseringstoget ofte starter med at motivere ejerlederne.

- Hvis man har haft succes med at drive sin virksomhed på traditionel vis i årtier, kan det måske være svært at se gevinsterne i at gøre processerne digitale. De gamle metoder fungerer jo fint i deres opfattelse, siger Steffen Damsgaard.

Men problemerne lurer ifølge Damsgaard lige om hjørnet for disse virksomheder.

- Hvis hele driften og sammenhængskraften kun findes indeni hovedet på ejerlederne, får virksomhederne det svært, når de før eller siden står overfor et generationsskifte. Ja, hvis virksomhederne ikke er blevet digitale, dør de sandsynligvis, når ejerlederen går på pension. Så digitalisering handler i høj grad også om fremtidssikring, fastslår Steffen Damsgaard.

Erhvervshusene har vigtig opgave

Lidt overraskende viser spørgeundersøgelsen blandt virksomhederne, at den oplevede mangel på digitale kompetencer er større hos virksomhederne i de større kommuner end i yderkommunerne. Hos Damsgaard springer det især i øjnene, at der i yderområderne er langt flere virksomhedsejere, der svarer ’ved ikke’ på spørgsmålet om digital kompetencemangel.

- Der er brug for at åbne de lokale virksomhedsejeres øjne for de digitale muligheder. Det handler generelt om oplysning og på det praktiske plan om at få “nudget” og skubbet lidt til virksomhedsejerne, så de får øjnene op for det hav af digitale muligheder, der findes, siger Steffen Damsgaard.

Han tøver ikke med at pege på, hvem han mener, der bør gå forrest i at løse den oplysnings-opgave.

- Erhvervshusene og de lokale erhvervsfremmeaktører har nemmest ved at nå ud til ejerlederne, og de ved, hvad der virker. Enkeltvise møder med virksomhederne, erfagrupper, konferencer og formidling af succeshistorierne – alle sejl skal sættes for at få det her til at lykkes, slutter formanden.

Google Succes Online Tour

Turneen besøgte i september og oktober elleve byer i hele Danmark med tilbud om workshops og seminarer om digitalisering. Arrangørerne var et partnerskab af virksomheder, Landdistrikernes Fællesråd og erhvervsfremmeaktører, herunder erhvervshusene.

Det er 8. gang turen blev gennemført, og i alt har 75.000 personer deltaget i arrangementerne og fået praktisk viden om digitalisering siden opstarten i 2012.

Undervejs på Succes Online turen blev der gennemført rundbordssamtaler med erhvervsfolk og politikere, og lokale virksomhedscases blev gennemgået. Sammen med den afsluttende spørgeundersøgelse har det ført til tolv anbefalinger til, hvordan danske virksomheder kan udnytte de digitale fordele endnu bedre.

Læs de tolv anbefalinger her