Fem nye tiltag redder 1,5 tons fødevarelager

Michael Møller og Pure Food Europe i Haderslev var for få uger siden ved at brænde inde med 1,5 tons eksklusive fødevarer til landets kantiner, restauranter og cafeer. Men forretningsudvikleren ville ikke dø frivilligt og er gennem 5 nye tiltag lykkedes med at få afsat sine fødevarer trods coronakrisen.

purefood_michael

”Av for pokker, nu er gode råd dyre!”

Det var den spontane reaktion fra Michael Møller, ejer af Pure Food i Haderslev, da statsminister Mette Frederiksen på pressemødet tirsdag den 18. marts meddelte, at samtlige restauranter, cafeer og spisesteder skulle lukke ned. Godt nok havde han set pilen pege i den retning, men meldingen ramte hårdt.

- Vores marked var væk. Med ét havde vi ikke nogen at afsætte til, siger Michael Møller, der i 2018 startede Pure Food Europe, som leverer thailandske og indiske grundsaucer på frost baseret på rene råvarer og uden kunstige tilsætningsstoffer.

Corona gør ondt

Fra den ene dag til den anden stod Michael Møller med et 1,5 ton stort varelager og fire medarbejdere, heraf to freelancere, som han har sendt hjem, mens krisen står på.

- Jeg har været nødt til at skære alle udgifter ind til benet. Vi er stadig en start up, og vi har haft store investeringer de første år og har først det seneste år fået et gennembrud på særligt det danske marked, siger Michael Møller, som i dag leverer bl.a. Tikka Masala, Tandoori og Red Curry Sauces til store grossister som AB Catering, BC Catering, Dansk Cater, Inco og Hørkram.

Forretningsudvikler i karakter

Men corona har ikke fået Michael Møller til at kaste håndklædet i ringen. Et ”Av for pokker” blev hurtigt vekslet til et handlingsorienteret drive og en gennemtænkning af hele forretningen.

- Jeg skulle på rekordtid få skabt et nyt marked, siger han.

Michael Møller fik solgt 2/3 af sit 1,5 tons store fødevarelager gennem en håndfuld målrettede tiltag:

  1. Øget fokus på eksport – hurtigt salg til Tyskland
  2. Målrettet henvendelse til restauranter, som leverer take away under corona
  3. Salg via ambassadørkorps – udpegning af 20 repræsentanter fra sit netværk over hele Danmark, der sælger direkte til private
  4. Turbo på retailkoncept – udvikling af produktet tilpasset til dagligvaresalg
  5. Direkte henvendelse til Nemlig.com og Coop med henblik på retailsalg
purefood_michael

- Eksporten til Tyskland, det målrettede salg til take away-restauranterne og mine 20 ambassadører har tilsammen skabt salget. Retail-delen tager mere tid, men jeg er nu godt i gang med den strategiske udvikling af det koncept, siger Michael Møller.

Grib hjælpen nu

Michael Møller har et brændende ønske om, at sydjyske virksomheder kan bevare optimismen og troen på fremtiden, selv om alt lige nu synes vanskeligt.

For ham er det naturligt at gribe ud efter hjælp udefra. Bl.a. benyttede han sig sidste år af Erhvervshus Sydjyllands tilbud ”Spirende Fødevareoplevelser”, hvor han fik 50 % i tilskud til udvikling af en vækstplan med en konkret eksportstrategi og en digital strategi.

- Det er det, som jeg nyder godt af nu. Jeg har haft forberedt indgangen på det tyske marked, og dermed har jeg hurtigt kunne skrue op for salget her, siger Michael Møller, der også anbefaler sydjyske virksomheder at række ud efter kriseberedskabet i Erhvervshus Sydjylland.

- Her er gratis og uvildig sparring fra forretningsudviklere, som ikke laver andet end at hjælpe virksomheder med konkret vejledning i at komme gennem krisen.

Han er klar i mælet, når det kommer til en anbefaling til de danske fødevareproducenter.

- Kig mod Tyskland. Normalt tager det lang tid at komme ind på det marked. Men de skriger efter danske fødevarer her og nu. Kravet er, at du kan levere i tysk emballage og tilgængelighed med det samme, siger Michael Møller, der bl.a. arbejder med en agent i Hamburg, som efterspørger danske produkter.

OPFORDRING – Sælg til Tyskland nu!

Er du fødevarevirksomhed, så er der al mulig grund til under corona-krisen at rette blikket mod Tyskland – også selv om du slet ikke er fortrolig med det tyske marked. Normalt kræver det tålmodighed at bygge eksporten op i Tyskland, men meldingen er, at landet her og nu skriger på gode, danske fødevarer, bl.a. kød, pålæg, brød. Kravet er, at du kan levere i tysk emballage og har dine produkter klar. Mona Nissen Bach, projektleder i Erhvervshus Sydjylland, hjælper dig til den rette vejledning: mnb@ehsyd.dk eller på 31 63 69 16 eller mød Mona her.