Madsteder fik tid til kreativitet i en corona-tid

01.09.2020

Caféer og restauranter blev hårdt ramt af corona-nedlukningen. 2 ud af 5 restauranter mistede 75 procent af omsætningen ifølge tal fra Danmarks Statistik.

podcast3

Det tvang mange restauratører til at gå nye veje. Det gjaldt også Porsborg, som har bygget sin forretning op omkring madoplevelser i Ribe. Bjarne Christensen, som er medejer af Porsborg, er den ene af vores gæster, og han fortæller, hvordan de sendte alle ansatte hjem, men også udviklede et take-away koncept bare seks timer efter, at Mette Frederiksen havde fortalt, at nu lukkede store dele af Danmark.

Porsborg stod allerede før corona-nedlukningen som en af de innovative spisesteder, hvor mange forskellige idéer og løsninger løbende testes og afprøves. Corona-lukningen gav mere tid til at fordybe sig i de ting, som ikke kun var drift, og det er en pointe, som vækker genklang hos vores anden gæst, Carina Ren.

Hun er med i en forskergruppe fra Aalborg Universitet, som har undersøgt branchen evne til at være innovativ under corona-nedlukningen, og de samler lokale, nationale og internationale erfaringer for at blive klogere på, hvad der fungerer i en presset branche.

En branche, som først kan forvente at være på niveauet før corona-nedlukningen i 2023, hvis man spørger det britiske analyseinstitut Tourism Economics. Alt det og meget mere kommer vi ind i på denne udgave af ”Tjek på Turismen.”

kickstartdanskturisme.dk kan du b.la. læse artikler fra Aalborg Universitets undersøgelse. Besøg også Porsborgs for at læse mere om en nytænkende virksomhed.