Entreprenør fandt identitet i digital proces

26.05.2020

Nogle gange begynder digitaliseringsprocesser med et lille hjørne af en virksomhed. Sådan foregik det, da en hjemmeside skulle opgraderes, og det førte til en række af spørgsmål, der sendte byggefirmaet Muffbyg ud på en rejse, der skabte en ny fortælling.

muffbyg-koege

Laver Muffbyg egentlig mest havelåger eller 10 millioners entrepriser? Det spørgsmål måtte Maria Kunø Hjerrild finde svar på, hvis hun skulle fortælle historien om Muffbyg A/S. Hun er regnskabs- og HR chef i firmaet og gik i november-december 2019 i gang med at udvikle virksomhedens hjemmeside.

- Den fungerede ikke så godt mere, og jeg var overbevist om, at den kunne jeg nemt forbedre. Det havde jeg sagt til min ansættelsessamtale, og jeg kan huske, at jeg tænkte, at det var hurtigt gjort, fortæller Maria.

- Men da jeg begyndte at stille spørgsmål om hvilken kommunikation, vi skulle anvende, gik noget op for os: Vi var ikke længere dem, vi troede, vi var.

Fra én mand til 100 ansatte

Muffbyg A/S var ikke længere det tømrerfirma, som Jakob Muff grundlagde, da han byggede sit eget hus i 2003. Nu var der kommet mange flere ansatte til, så Muffbyg i dag er 100 ansatte og laver hovedentrepriser på millionprojekter.

- Hvordan og for hvem skulle vi brande os? Vi skal brande os meget forskelligt, når vi brander os på store projekter til millioner af kroner eller reparation af fru Hansens havelåge, siger Maria.

- Vi har været en hel identifikationsproces igennem for at finde os selv – og ikke mindst finde ud af, hvor vi gerne vil hen. Vi fik på et tidspunkt besøg af Rikke Boel Olesen fra Erhvervshus Sydjylland, og hun sagde: ”I skal da have gang i kunderejsen”, uddyber Maria.

muffbyg-website-ikke-klar-til-kunder-endnu
Hjemmesiden for Muffbyg er endnu ikke ændret, men her får du en forpremiere på ændringer på muffbyg.dk.

Hvad skal kunderne opleve?

Kunderejsen er en metode, hvor man ser alle de trin og kontaktpunkter kunderne går igennem. Man kortlægger kundernes oplevelser fra start til slut. Den kortlægning af kunderejsen skulle Muffbyg integrere med analyse af deres kunder.

- Samtidig var det meget vigtigt for bestyrelsen, at medarbejderne var med i den her strategi. Derfor lavede vi en workshop med en facilitator, hvor vi byggede vores virkelighed i legoklodser, identificerede vores styrker og forestillede os, hvor vi så virksomheden om to år, siger Maria.

- Det ændrede faktisk vores syn på os selv undervejs. Vi har ikke kommunikeret, at vi laver totalentrepriser, og ikke kun er den lokale tømrer, der kommer og sætter et vindue i.

muffbyg-kongensgade-eget-projekt-ude
Et eksempel på et Muffbygs egne projekter er fra Kongensgade, som også vil præge den kommende opdaterede hjemmeside.

Ikke bare tømrervirksomhed

Og det har måske kostet lidt, fordi kunderne ikke helt har vidst, hvem de havde med at gøre. Halvdelen af omsætningen i virksomheden kommer fra Sjælland, og det har vist sig, at de ikke har det indtryk af Muffbyg, som stemmer med de opgaver, som firmaet leverer, eller som Maria siger det:

- De tænker måske, at det er en lille tømrer, ikke en storentreprenør. Det skal vi have kommunikeret ud på vores hjemmeside med vores nye digitale strategi.

Men Muffbyg har undervejs fået øjnene op for nye tiltag, som de gerne vil udvikle i fremtiden. Det handler om en indholdsstrategi for hjemmesiden, når den bliver lavet færdig, men også et konkret værktøj til at holde styr på processer.

- Vi har projektledere, som er dygtige til at få gennemført projekterne, men vi har samtidig en aftalt proces med trin A før B og C, forklarer Maria.

Hun fortæller hvordan nogle projektledere er så entusiastiske, at de gerne starter ved trin C, fordi de ved, at trin A og B nok skal blive løst, men det giver bare udfordringer andre steder.

- Derfor har vi snakket om et system, hvor man ikke kan komme i gang med trin C, før de andre trin er fuldført. Hvis et system stod for det, så vil det køre automatisk og spare arbejdstid.

Det bliver måske næste destination på den længere digitale rejse, som Muffbyg er på – og som begyndte med, at der skulle kigges lidt på hjemmesiden.