Engelbrecht biler fik bedre april end ventet

14.05.2020

Salgstallene for biler er ikke set lavere i 10 år på landsplan ifølge Autobranchen Danmark, men i Middelfart har Hardy Engelbrecht igen kunder i butikken og har i april ansat to mekanikere og en lagermand.

Respekt for corona-nedlukning, kundernes bekymring og ændrede arbejdsgange har betydet, at kunderne er blevet ved med at komme forbi Engelbrecht Biler i Middelfart. Kunderne booker værkstedstider som før corona-nedlukningen eller køber biler. Det sker på et tidspunkt, hvor salgstallene på landsplan er historisk lave.

- Vi kan slet ikke læne os tilbage og slappe af, men vi er glad for, at kunderne er kommet tilbage til os i april, og det har været en god periode efter en stram marts måned, siger Hardy Engelbrecht, som ejer Engelbrecht Biler sammen med sin søn Jesper Engelbrecht.

- Vi er en branche, som er ret følsomme over for politiske udmeldinger og afgiftsomlægninger, ligesom økonomiske kriser også spiller ind på vores forretning. Jeg har den største respekt for mine kollegaer i branchen, som ser en nedgang, og jeg ved, at det vil kunne ramme os alle.

Alligevel er der bedring at spore hos Engelbrecht Biler trods et generelt faldende salgstal i Danmark.

Ny som Suzuki-forhandler

Engelbrecht Biler blev autoriseret forhandler af Suzuki 1. januar 2020, og det tilskriver Hardy en del af æren for, at de leverer de stabile salgstal i april i år, som matcher dem fra 2019.

- Vi har solgt fem nye Suzuki´er, uden at køberne har prøvekørt bilerne, og det er højst usædvanligt, selv i disse corona-tider, siger han.

De mærkede ellers nedgangen i salget i marts, ligesom den samlede autobranche, men det vendte i april. Og det mener Hardy selv skyldes de corona-hensyn, som han har indført.

- Vi har gjort det nemmere for kunderne. Vi har lavet en hente-og-bringe-service af biler, der skulle på værksted og stillet en lånebil i indkørslen. Nøglen lægger vi på et aftalt sted. Det har vi gjort uden beregning, forklarer han.

engelbrechtbiler haller

Spritter det hele af

Alle berøringspunkter og nøgler bliver sprittet af i bilerne, og der er ingen fysisk kontakt, men han har dog ikke overvejet at lukke den fysiske butik i Middelfart.

- Nej, mine kunder er velkomne, men vi passer på dem. Vi holder de rigtige afstande, ordner betaling på MobilePay eller mail, og det har mange nye kunder sat stor pris på.

Der har været en stor tilgang af nye kunder under corona-nedlukningen, og det skyldes ifølge Hardy, at de tager kunderne alvorligt og fjernet forhindringer og bekymringer.

- Alle har bekymringer nok i corona-tiden. Det danske samfund er i en krise, og vi har alle sammen pligt til at få tingene til at køre igen. Vi træder ind i kampen i stedet for at stille os passive. Vi vil gerne have glade, trygge kunder, forklarer Hardy.

Det koster at yde ekstra service

Derfor sætter han hver dag penge til på de ti lånebiler, som kunderne låner kvit og frit, når de har deres egen bil på værksted. Det fjerner i hans øjne endnu en bekymring for kunderne med den gratis lånebil, fordi de så stadig kan handle eller hente børnene i skolen.

- Det koster selvfølgelig for mig, men jeg tror, at det betaler sig. Når jeg selv skal købe ind, så tænker jeg over, hvor jeg nemmest kan parkere og hvor jeg kan komme hurtigt igennem ved kasserne. Jeg tror ikke kunderne er anderledes, når det handler om værkstedsbesøg eller bilkøb, siger Hardy

- Vi skal udvise respekt for den her virus, og hvis kunderne oplever, at man tager let på den, hvad tager man så ellers for let på? Bremserne? Nej, vi har respekt for vores kunder, og de skal have en så god oplevelse som mulig.

Den indstilling har givet stabile salgstal i en periode, hvor bilsalget ellers styrtdykkede i marts og april ifølge Autobranchen Danmark.