En (ek)sport for professionelle

04.11.2020

De største og mest professionelle virksomheder har størst succes med eksport. Men almindelige SMV'er kan også sagtens være med og kan blive store og succesfulde gennem eksport. Det var konklusionen, da erhvervshusene med Midtjylland og Sydjylland i spidsen inviterede til eksportwebinar d. 30 oktober.

Philipp Schröder

Professor Philipp Schröder fra Århus Universitet har stået i spidsen for et stort forskningsprojekt, der har haft som mål at indkredse ’eksportens DNA’. Det fortalte han om på erhvervshusenes eksport-webinar i sidste uge. Baggrunden var, at erhvervshusene ´nu sammen med en række partnere starter tilskudprogrammet SMV:International, der skal støtte danske SMV’ere i at øge deres eksport-evne.

De dygtige kommer langt
Ifølge ham er det kun 6 procent af de danske virksomheder, der rent faktisk har internationaliseret sig og driver løbende eksport. Det svarer til maksimalt 15.000 virksomheder over hele landet. De står til gengæld til sammen for 37 procent af værditilvæksten og 26 procent af eksporten i den private sektor.

- Det er de dygtige, der kommer langt og rent faktisk har varige eksportsucces’er, sagde Philipp Schröder og pointerede, at kun 1.000 virksomheder står for 90 procent af den samlede danske eksport.

SMV’ere kan sagtens være med
Men hvis eksport primært er en sport for professionelle, giver det så overhovedet mening for den brede masse af eksportører at give sig i kast med de udenlandske markeder?
Det mener Philipp Schröder, at det gør. Men han råder de mindre virksomheder til at afpasse skridtlængden og ambitionerne til virksomhedens størrelse og ressourcer. Helt konkret anbefaler han de danske SMV’er at starte deres eksport inden for EU’s indre marked.

- Jo længere, du skal væk fra de danske grænser, jo større skal du faktisk være, sagde han.

- For hovedparten af virksomheder vil et startmarked være Sverige, Norge eller Tyskland. Man skal ikke starte med at drømme om at erobre Brasilien eller Kina, men skal i stedet etablere sig i et naboland. Så frem med de tyske gloser og de rigtige bøjninger, så er I klar, sagde Philipp Schröder med et glimt i øjet.

Han pointerede, at små virksomheder ikke skal droppe drømmen om de fjerne markeder, selv om de første skridt typisk ligger i nabolandene.

- Vi skal huske, at eksport jo er nøglen til vækst. Så din organisation kommer til at vækste, når først du får succes.

Se eller gense hele webinaret

Se, hvordan du kan få hjælp til at komme i gang med eksport via programmet SMV:International