Efteruddannelse i design vil give vækst

10.09.2020

230 virksomheder har vurderet, at designtænkning kan forbedre omsætningen med næsten 80 millioner kroner. Den vurdering kommer de med efter at have gennemført et kort, gratis forløb på Designskolen i Kolding.

design1

- Otte ud af ti virksomheder har meldt tilbage til os, at designtækning vil få en positiv effekt på deres bundlinje, indleder Torben Vartenberg, efteruddannelseskonsulent på Designskolen i Kolding.

- Det er virksomheder, som har deltaget i projektet ’Design Innovation’, hvor ledere og medarbejdere har fået henholdsvis et fem- og seks-dages kursus i designtænkning. Kurserne kalder vi ’Design i praksis’. Sidste år gennemførte vi en undersøgelse blandt deltagerne, hvor vi spurgte om, hvad designtækning vil betyde for virksomhedernes fremtidige omsætning. Undersøgelsen fastslog at designtænkning giver virksomhederne en ekstra årlig mervækst på omkring 80 millioner kroner – og det er vel at mærke for små og mellemstore virksomheder.

Alene derfor burde det være grund nok til, at de sydjyske virksomheder udvider værktøjskassen med design og designtækning. Og han maner med det samme en fordom i jorden: Design er ikke bare former og farver på et produkt.

Ikke bare form og farve

Designtækning går langt videre end det, vi kan kalde det første overfladiske niveau.

- Her er IKEA et godt eksempel, fordi de arbejder strategisk med design. De har udviklet sig som virksomhed ved at begynde med at bruge materialer, som var tæt på, nemlig svensk træ, forklarer Torben.

Samtidig er varehusene indrettet, så medarbejderne kun skal fylde det lager, som kunderne selv tager fra, og det betyder færre omkostninger. Alle produkter er pakket og lagt, så de kan tage dem med hjem i egen bil og samle dem, og det holder priserne langt nede. Men det skaber også vækst og profit til virksomheden.

designlego

- Det er jo ikke design alene, som har givet IKEA succes. Men vi kan konstatere, at det går bedre for de virksomheder, hvor design indgår strategisk i virksomheden, siger Torben, som også har eksempler på det modsatte:

- Nokia var på et tidspunkt verdens største mobilproducent, men de missede fuldstændig, hvad kunderne havde brug for. De havde objektivt set en suveræn telefon, men markedet og kundernes behov skiftede, da iPhone dukkede op.

Det er blot et af flere eksempler på designtækning, der fremtidssikrer virksomheder eller som Nokia ikke gør.

Lyt til kunderne – brugerne af din løsning


Design handler også om at forstå, hvad brugerne vil have. Fantastiske produkter, som kunderne ikke køber, er ikke godt design. Men omvendt skal man også tage højde for de fejlslutninger, der sker, hvis man kun lytter til kunderne. Det lærer man på det forløb, som Torben er projektleder for på Designskolen i Kolding.

- Et klassisk eksempel er, at Coca-Cola tabte i blindtest til Pepsi hver eneste gang, de var opstillet overfor hinanden, men det er fordi, Pepsi er sødere end Coca-Cola. Psykologisk set vil vi altid vælge den sødeste version i en blindtest, men det kostede Coca-Cola mange kvaler, fordi de troede på brugernes test, siger Torben

design2

Han peger på, at design som strategisk værktøj handler om at afprøve idéer på en systematisk måde, som gør, at man kommer en række trin igennem, og et af dem er naturligt nok brugernes oplevelse. Men der er også mange andre aspekter, hvor vi skal frigøre os som voksne for at få de nye, banebrydende idéer.

- Børn er frigjorte, og de gentager processer om og om igen, når de leger. Det er det, vi kalder for iterative processer, hvor man prøver sig frem og skaber prototyper. Den proces skal man systematisk igennem som voksen, og det er faktisk benhårdt arbejde, fortæller Torben.

Gevinster ved at forblive innovativ

Når 230 virksomheder vurderer, at de vil øge omsætningen med 80 millioner kr. på baggrund af designtænkning, er der grund til at lytte, især i en tid hvor mange virksomheder er presset på økonomien pga. Covid-19. Heldigvis er det stadig muligt at få en hjælpende hånd med et gratis kursusforløb på Designskolen i Kolding, fortæller Torben.

- Projektet slutter ved årsskiftet, så det er nu, hvis virksomhederne vil udnytte denne unikke mulighed for gratis at lære designernes værktøjskasse at kende og arbejde designfagligt med innovation. Vi har endnu få pladser, og små- og mellemstore virksomheder er meget velkomne. Efteruddannelse i design er ikke blot til pynt, det skal ændre og forbedre virksomhederne på mange forskellige måder, og det er det, vi vil, når vi tilføjer designtænkning til virksomhedernes strategiske værktøjskasse.

Ud over projektet har Designskolen Koldings Efteruddannelsesafdeling en lang række andre tilbud til virksomhederne, blandt andet kurset Træn Designtænkning og den kompetencegivende Diplomuddannelse i Designledelse.